כיצד לתבוע בלשון הרע שכן?

מאבקים בין שכנים הם דבר שכיח, בייחוד בבנייני מגורים צפופים בהם מתגוררות משפחות רבות בסמיכות רבה. לעיתים קרובות, סכסוכים על רעש או חנייה יכולים במהרה להסלים לכדי האשמות הדדיות, איומים ואף אלימות. אחת הדרכים הנפוצות לפגיעה בשכן היא באמצעות לשון הרע והוצאת דיבה. האם תוכלו לתבוע משפטית שכן על הוצאת דיבה? מה התנאים לכך וכיצד יש לפעול? במאמר הבא נבחן את הנושא של תביעה בגין לשון הרע כלפי שכן או דייר בבניין מגורים. נבקש להבין טוב יותר מהי לשון הרע, מה נדרש כדי להוכיח אותה, מהם הענישות המתאימות ועוד היבטים שונים שכדאי להכיר בהקשר זה.

 

מהי הגדרת לשון הרע?

לשון הרע מוגדרת בחוק כדיבה הפוגעת בשמו הטוב של האדם. היא כוללת האשמות שווא, הכפשה ופרסום דברים שליליים על אדם שיש בהם כדי לבזות אותו או להעמיד אותו ללעג וקלס בעיני אחרים. לשון הרע מתייחסת למעשה של הצהרה כוזבת על מישהו, בין אם מדובר בכתב או בעל פה. חשוב להבדיל בין דעה לאמירות עובדתיות כוזבות, שכן דעות מוגנות בדרך כלל במסגרת חופש הביטוי, בעוד שהצהרות כוזבות עלולות להוביל לתוצאות משפטיות.

 

מתי שכן עובר על לשון הרע?

שכן עלול לעבור על לשון הרע כלפי שכניו במגוון מצבים, כאשר הוא מפיץ מידע כוזב או משמיץ על אורח חייהם בצורה הפוגעת בפרטיות ובשמם הטוב. לדוגמה, אם השכן מספר לכל דיירי הבניין שהשכנים שלו עוסקים בפעילות לא חוקית, או מפיץ שמועות על בגידות וסכסוכים ביניהם, והמידע הזה כוזב או מגמתי – הוא עובר על איסור לשון הרע וניתן לתבוע אותו על כך.

 

מה עושים אם שכן הוציא עליכם דיבה?

אם שכנכם פרסם עליכם שמועות שקריות ומשמיצות שפוגעות בשמכם הטוב ובפרטיותכם, הצעד הראשון הוא להתעמת איתו ישירות ולדרוש הפסקה מיידית של הפרסומים תוך איום בתביעה משפטית על לשון הרע. כמו כן, תוכלו לשלוח לשכן מכתב התראה רשמי מטעם עורך דין הקובע מועד אחרון למחיקת הדברים הפוגעניים ולפרסום התנצלות, טרם תביעה פורמלית.

 

איך מבינים שמדובר בלשון הרע שאפשר לתבוע עליו משפטית?

כדי לבחון האם מדובר במקרה של תביעת לשון הרע על פי חוק, יש לבדוק מספר דברים, האם הפרסום כולל דברי דיבה כוזבים ולא אמיתיים? האם יש בדברים משום פגיעה או ביזוי? האם הפרסום הופץ בציבור או לכמות גדולה של אנשים? והאם נגרם בפועל נזק לשמכם הטוב? אם התשובות לשאלות אלה הן חיוביות, קיימת עילה לתביעה בלשון הרע.

 

ייעוץ משפטי

שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון מתמחה בתביעות לשון הרע, לרבות במקרים מסובכים של סכסוכי שכנים שיצאו משליטה. אם שכנכם פוגע בשמכם הטוב ובפרטיותכם באמצעות הפצת שמועות שווא, דיבה והשמצות – פנו ללא דיחוי להתייעצות עם משרדו של עו"ד שמעון האן. בעל ניסיון עשיר בתביעות דיבה ולשון הרע, הוא יוכל לסייע לכם לגבש אסטרטגיה משפטית להגנה על זכויותיכם מול השכן, ולהביא להסרת הפרסומים הפוגעניים ואף לקבלת פיצוי כספי.

 

מי יכול להגיש תביעה נגד לשון הרע?

האדם שנפגע באופן אישי מלשון הרע הוא זה שיכול להגיש תביעה נגד המשמיץ. אם מדובר בקטין שטרם מלאו לו 18 שנים או באדם חסוי, התביעה תוגש על ידי אפוטרופוס מטעמו – ההורים או האפוטרופוס החוקי. כמו כן, אם האדם שהושמץ נפטר – בני משפחתו הקרובים יכולים להגיש תביעה להגנת שמו הטוב וזכרו. יש לפנות לעורך דין  מומחה בתחום זה שינחה כיצד לפעול נכון בהתאם לנסיבות.

 

מה צריך כדי להוכיח תביעת לשון הרע נגד שכן?

על מנת להוכיח בבית המשפט תביעת לשון הרע נגד שכן שפגע בשמכם הטוב, עליכם להוכיח שלושה תנאים: דבר ראשון, את זהותו של האדם שפרסם את דברי הדיבה וההשמצה נגדכם. שנית, שהדברים שנאמרו הם דברי שקר המהווים דיבה. שלישית, שנגרם לכם נזק בפועל כתוצאה מהפרסומים. רצוי להיעזר בעורך דין לאיסוף ותיעוד הוכחות לכך שיוצגו בבית המשפט.

 

מה עושים עם שכן שממשיך להשמיץ למרות אזהרה?

אם שכן ממשיך לנהוג בהתנהגות לשון הרע גם לאחר קבלת אזהרה, חיוני לנקוט בפעולות מתאימות כדי להגן על המוניטין שלך. ראשית, תיעד את כל המקרים של לשון הרע, לרבות תאריכים, שעות ופרטים של ההצהרות הכוזבות שנאמרו. לאחר מכן, התייעץ עם עורך דין שמומחה בתחום כדי להבין את זכויותיך ואת דרכי הפעולה האפשריות.

 

האם אפשר להגיש תביעה אנונימית נגד שכן שמשמיץ?

ברוב התביעות אסור על פי דין להגיש תביעה בעילום שם, מאחר והנתבע זכאי לדעת מי התובע שמאשים אותו כדי שיוכל להתגונן כראוי. יחד עם זאת, במקרים חריגים של לשון הרע שבהם גילוי זהות התובע עלול לגרום לו נזק בלתי הפיך, בית המשפט רשאי לאפשר תביעה אנונימית. לכן חשוב להתייעץ ולהיות מיוצג על ידי עורך דין מומחה בתחום והוא ידע לנהל לכם את התיק כראוי.

 

לסיכום

בסיכומו של דבר, תביעה משפטית כנגד שכן בגין לשון הרע היא צעד רציני שיש לשקול היטב, שכן מדובר בתהליך מורכב ולעיתים ארוך ומתיש. עם זאת, במקרים של פגיעה אמיתית ומתמשכת בפרטיות ובשם הטוב, זו עשויה להיות האופציה היחידה להרתיע את המשמיץ ולמנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. חשוב להיעזר בייעוץ משפטי של עורך דין שמומחה בתחום בעל וותק, ניסיון וידע רב, לתעד היטב את דברי ההשמצה והנזק שנגרם, ולפעול בשיקול דעת ואחריות מלאים תוך שקלול כל ההיבטים של המקרה.

טוען

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו