מהן סוגי העבירות של צווארון לבן, ומה העונש עליהן?

היכרות עם המאפיינים השונים של עבירות צווארון לבן עוזרת להבין מה העונש עליהן, מייצרת הרתעה ויכולה גם לסייע לבחירת עורך דין. במאמר הבא נציג את התכונות של עבירות כאלה ונסביר מה מיוחד מהן מבחינת ענישה

עבירת צווארון לבן היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. עם זאת, היחס אל עבירות צווארון לבן מעט שונה וההרתעה בגינן אחרת. בין היתר, הסיבה לכך היא שמדובר על עבירה שקשורה בנטילת כספים בצורה ישירה או עקיפה – אך ללא כל אלימות. יתרה על כך, מבצעי עבירות אלו הם לרוב עובדי מינהל בארגון שמקבלים גישה אל המשאבים שלו, אך לא אנשים בעלי רקע פלילי כזה או אחר.

 

הבדלים בין עבירות צווארון לבן

הדרך הנכונה להבין מה העונש על עבירות צווארון לבן היא לזהות את ההבדלים ביניהן כפי שקובע החוק. ראשית, יש את הסוג הראשון של העבירות ובו מתמקדים בזיו, מרמה ושוחד.

תחת הקטגוריה של עבירות כאלה יש פעולות חמורות יותר או פחות, עם עונש מקסימאלי שעומד על 10 שנות מאסר בפועל וקנס כספי משמעותי.

קטגוריה שניה של עבירות צווארון לבן כוללת עבירות מס. אלו עבירות שיכולות להתבצע על ידי שכירים, עצמאיים, יזמים, אנשי עסקים, בעלי הון או בעלי מקצוע שרוצים להעלים מס כדי להימנע מתשלומים לרשויות. בקטגוריה הזו יש גם כן עבירות שונות, אך העונש המקסימאלי הוא עד 7 שנות מאסר וקנס כספי.

קטגוריה שלישית של סוגי עבירות צווארון לבן כוללת את העבירות לפי חוק ניירות ערך. מטבע הדברים, יש עבירות שונות על חוקי ניירות הערך – אך העונש המקסימאלי הוא 5 שנות מאסר ובתוספת של קנס כספי גבוה.

 

המטרה של הענישה: הרתעה

החוק נועד על מנת להסדיר פעולות חברתיות ומערכת יחסים בין אנשים, גופים, ארגונים והמדינה. עם זאת, המטרה של החוק היא לא להעניש כאלה שמבצעים עבירות. בפועל, החוק נועד על מנת להרתיע את הציבור.

בעבירות של צווארון לבן, הדרך להשיג הרתעה מעט שונה לעומת עבירות אחרות. היות ומטרת העבירות הללו היא לייצר רווח כספי ולא דווקא להסב נזק פיזי, צריך להתמקד במשאב הזה גם כאשר מחפשים אחר ענישה אפקטיבית. כפועל יוצא מכך, הענישה בגין רוב העבירות משלבת בתוכה גם את המאסר וגם את הקנס הכספי הגבוה.

 

מה עושים במקרה של עבירות צווארון לבן?

החדשות הטובות הן שניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע בכל מקרה לחשד לביצוע עבירות צווארון לבן. עורך דין שמכיר את התחום ואת פסקי הדין התקדימיים והרלוונטיים יכול לייצג את הלקוח ולדרוש עבורו עונש הולם. במקרים אחרים, יכול להיות שהמעורבות של עורך הדין תעשה את ההבדל בין זיכוי לבין הרשעה, או תפחית את העונש לקנס מינימלי.

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו