כמה זמן מראש צריך להתריע על פיטורים לעובד שעתי

ככלל, כאשר מעסיק מעוניין לפטר עובד שלו עליו לעסוק כן בהתראה מראש, בכתב ובכפוף לחוזה להעניק לו זכויות אחרות כגון זכות שימוע, העברה לתפקיד אחר או מה שחוזה ההעסקה הספציפי של העובד קובע בעניין זה.

במידה ומעסיק מעוניין לוותר על ההודעה המוקדמת עליו לשלם לעובד שכר מלא בעבור התקופה שאמור היה העובד להמשיך לעבוד אילו הייתה הודעה מוקדמת. למשל, אם ההודעה המוקדמת צריכה הייתה להיות של שבועיים והמעסיק היה מעוניין לוותר על הזכות, עליו לשלם שכר בעבור שבועיים של עבודה.

עם זאת, תנאי ההודעה מראש לכל סוגי עובדים ונהלי הפיטורין יכולים להיות אחרים מסוג עובד לסוג עובד. במאמר זה אסקור את החובות השונות שמוטלות על מעסיק כאשר הוא מעוניין לפטר עובד שעתי לפי דיני העבודה.

 

ההתראה מראש

אחת החובות המשמעותיות שעומדות בפני מעסיק שמעוניין לפטר עובד הוא ההתראה מראש. הזמן מראש הדרוש משתנה ביחס לוותק של העובד – ככל שהוותק משמעותי יותר כך תקופת ההתראה מראש הדרושה הנה משמעותית יותר.

 

מפתח הימים

כאשר מדובר בעובד שעתי, מפתח הימים פועל באופן הבא:

  1. במהלך שנת ההעסקה הראשונה הראשונה – על כל חודש של עבודה על המעסיק להודיע יום קודם. למשל, במידה ועובד מועסק לתקופה של ארבעה חודשים, על המעסיק להתריע על הפיטורין ארבעה ימים מראש
  2. כאשר תקופת ההעסקה היא שנתיים – תקופת הבסיס היא ארבעה עשר ימים מראש בתוספת ליום על כל חודשיים של העסקה. לכן, אם עובד מועסק שנה וחצי, על המעסיק להתריע על הפיטורין עשרים ושלושה ימים מראש.
  3. כאשר תקופת ההעסקה היא שלוש שנים – תקופת הבסיס היא עשרים ואחת ימים בתוספת של יום בעבוד כל שני חודשי העסקה. כך שבמידה ועובד מועסק שנתיים וארבעה חודשים, תקופת ההתרעה מראש תהיה עשרים ושמונה ימים מראש.
  4. כאשר תקופת ההעסקה היא של ארבע שנים ומעלה – על המעסיק להתריע לפחות חודש ימים לפני הפיטורין.

 

ממתי נספרת ההתרעה מראש?

תקופת הזמן של ההתרעה מראש נספרת מן הרגע שהוא הודעת הפיטורין הכתובה הגיע לידיו של העובד. כלומר, לא מספיק שהמעסיק החליט על קיומם של הפיטורין ואף לא מספיק שהוא דיבר עם העובד על קיומם העתידי של הפיטורין – התקופה נספרת רק מן הרגע שבו נמסרה הודעה כתובה על קיומם של הפיטורין.

למידע נוסף על חוקים בדיני עבודה לחצו כאן.

 

ואם מעסיק רוצה לפטר במהירות האפשרית?

אם המעסיק רוצה לפטר את העובד במהירות האפשרית, הוא יכול לפסוח על תקופת ההתרעה המוקדמת, עם זאת עליו לשלם גם בתקופה הזו את השכר הרגיל של העובד, בדומה למצב שהוצג בתחילת המאמר. התקופה של השכר בתקופה הזו תהיה ללא מתן של תנאים סוציאליים נוספים.

יכולים להופיע תנאים נוספים בחוזה ההעסקה, לפרטים נוספים פנו לעורך דין איתי אדרת.

 

איש משפט

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו