עבירות נהג חדש – עשה ואל תעשה בעת עבירה

בשל הפזיזות וחוסר הניסיון של נהגים חדשים, החוק מחמיר איתם יותר בעבירות תנועה. העונשים וההגבלות בגין העבירות שלהם יהיו מחמירות יותר. המאמר יפרט מה הדין לעבירות תנועה של נהגים חדשים וכיצד לטפל בהן.

 

ההגדרה של נהג חדש

נהג חדש הוא נהג מתחת לגיל 24 הנוהג מקבלת הרישיון במשך שנתיים על הכביש בכל סוג של רכב. מי שעבר גיל זה נחשב לנהג צעיר שגם עליו חלים חוקים מחמירים יותר מנהג ותיק. בישראל ניתן לעבור מבחן נהיגה מגיל 16.9 שנים ועם קבלת הרישיון הנהג החדש חייב במלווה בוגר לתקופה המצוינת בחוק. בנוסף, חל עליו איסור לנהוג בשעות הלילה למשך 3 חודשים. במידה והוא עובר עבירות תנועה ונמצא אשם עלולים לשלול את רישיונו והוא יישא בקנס כספי ויקבל נקודות. באותה מידה נהג חדש או צעיר ישלמו דמי ביטוח גבוהים יותר מנהג ותיק. החוק מחמיר עם נהגים אלו מכיוון שהמחקרים מראים  שהאוכלוסייה הצעירה מעורבת יותר בתאונות דרכים מאשר נהגים ותיקים.

 

מה הם הגורמים למעורבות בתאונות דרכים של נהגים חדשים?

הגורם הבולט ביותר הוא חוסר ניסיון. היכולות והתגובות של נהגים צעירים שונות מאלו של נהגים ותיקים במקרים בהם יש לעצור בפתאומיות, שדה ראייה לקוי בעקבות מזג אוויר, לחץ ובלבול. בנוסף, נהגים צעירים נוטים לצאת מריכוז ולאבד את העשתונות במקרים כמו: שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, התעסקות עם מערכת השמע ברכב בזמן נהיגה וכד'. הגורם השני הוא פזיזות. נהגים צעירים רבים החוזרים ממסיבות מבטיחים שישתו רק כוסית אחת אך בפועל זה אחרת והם נוהגים תחת גילופין ולעיתים אף תחת השפעת סמים. בנוסף, הם מנסים לעיתים להרשים את חבריהם בנהיגה ובטוחים שהם נהגים מצוינים, מה שיכול לגרום לסיכון הנהגים האחרים בכביש. גם הסחות דעת שונות גורמות להם ללחץ ולאיבוד עשתונות כמו שימוש בטלפון בעת נהיגה ועוד.

 

מה מותר לעשות ומה אסור?

נהגים חדשים או צעירים חייבים להיות מרוכזים, לנהוג לאט ובנחת, לא להרשים יותר מדי את החבר'ה, לא לשתות אלכוהול ולא לעשן סמים. הם חייבים לשמור על המהירות המותרת, לציית לתמרורי אזהרה ולשמור על כל חוקי התנועה. כאשר נהג חדש מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים ויימצא אשם הוא יקבל שנתיים נוספות במעמד של נהג חדש, רישיונו ייפסל באופן זמני ויהיה עליו לעבור בשנית מבחן תאוריה. אם התאונה קטלנית וישנם פגיעות בגוף, הוא יאלץ לבחון את כשירות הנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. גם נהג צעיר יחויב בעונשים דומים ובכל מקרה יחמירו איתו יותר מעבירות תנועה של נהג ותיק.

 

כיצד לטפל בדו"ח של נהג חדש או צעיר?

בכל עבירת תנועה ועל אחת כמה וכמה מעורבות בתאונת דרכים, הנהג החדש או הצעיר חייבים לפנות להתייעצות עם עורך דין תעבורה על מנת שייצג אותם ויקל על העונש החמור.

 

נהג חדש

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו