מהם הנזקים של רשלנות רפואית פסיכיאטרית

על כל פסיכיאטר באשר הוא מוטלת החובה להעניק למטופל שלו טיפול שעומד בסטנדרטים המקצועיים המקובלים ולפעול ככל שביכולתו כדי למנוע מצב שבו הוא גורם לנזק למטופל שלו.

כידוע, לנפגעי נפש, בדומה לכל מטופל אחר, יש את הזכות לקבל טיפול רפואי מקצועי.

כאשר ישנה חריגה ונוצר מצב שבו נפגע נפש אינו מקבל את הטיפול המגיע לו, הדבר עשוי לגרום לו לנזקים ויתכן כי למטופל תהיה עילה להגשה של תביעת רשלנות רפואית.

בשורות הבאות יפורטו מקרים של רשלנות רפואי פסיכיאטרית והנזקים שעשויים לבוא לידי ביטוי בעקבותיהם.

 

רישום תרופות שגוי

לעיתים נרשמות תרופות פסיכיאטריות למטופלים מבלי שבאמת יש בהם צורך. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי למשל, בתרופות נוגדות דיכאון. לתרופות אלו יש השפעה חזקה מאוד על המוח האנושי והן עשויות גם לגרום להתמכרות. שימוש לא מבוקר בהן עלול לגרום למטופל לנזק בלתי הפיך. יש מי שטוענים כי ישנה אוזלת יד בכל הנוגע למסירת מרשמים לתרופות הללו. במקרים מסוימים מדובר במרשמים שאינם מתאימים כלל למטופלים (ילדים ומבוגרים כאחד). כשמדובר ברישום תרופות שגוי מסוג זה עבור ילדים, הדבר מסכן את הילדים מבחינה בריאותית הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי.
נטילה של תרופות ללא צורך עשויה להוביל לנזקים בלתי הפיכים ובמקרים חריגים הדבר אף עשוי להוביל למוות.

 

אשפוז כפוי

אשפוז בכפיה זו פעולה שנוגדת את חוק זכויות האדם. חוק זה נחשב לאבן יסוד בכל מערכת דמוקרטית באשר היא.
אך בכל זאת, יש מצבים שבהם נקבע כי יש צורך לבצע אשפוז כפוי במטופל. פסיכיאטר מחוזי הוא זה שקובע אם יש צורך לבצע אשפוז בכפייה עבור מטופל. להלן התנאים שהפסיכיאטר צריך לעמוד בהם כדי לקבל החלטה על אשפוז בכפייה של המטופל:

  1. אבחון של המטופל כחולה שכושר השיפוט שלו נפגע והוא אינו יכול לקבל החלטות באופן עצמאי בעקבות מחלת נפש
  2. בדיקה אם יש סיכון לחייו של האדם של המטופל בעצמו או בסובבים אותו
  3. במידה והמטופל מסרב בכל תוקף לקבל טיפול ואינו מוכן להיבדק אצל הפסיכיאטר באופן עצמאי

במקרה שבו ישנה טעות באבחון והאדם נשלח לאשפוז כפוי למרות שאין בכך צורך, זכותו לחופש נפגעת. הוא עשוי לחוות דיכאון, חרדה, חוסר אונים בעקבות ההחלטה השגויה. מדובר בנזקים שעשויים להשפיע עליו לטווח ארוך. במצבים שכאלה מומלץ לבני המשפחה של המטופל להתייעץ עם עורך הדין שמואל קשיוב שמתמחה ברשלנות רפואית.

 

אבחון שגוי של מחלת נפש

מטופל שמסיבה כלשהי, הרופא המטפל שלו לא אבחן אותו נכונה וקבע כי הוא אינו סובל ממחלת נפש (אך בהמשך התגלה כי הוא סבל ממנה) עשויה להוביל בסופו של דבר למקרים קשים מאוד של התאבדות או פגיעה עצמית אצל המטופל. אלו נזקים חמורים מאוד שיכלו להימנע אילו רק היה מאובחן מוקדם יותר.

 

כדורים

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו