האם הליך גישור הוא חובה לפני פתיחת תיק הגירושין?

גירושין זה אחד הצעדים הקשים ביותר לביצוע ברמה האישית. רעידת אדמה משפחתית שדורשת עזרה, קשב ואמפתיה. הסיטואציה עלולה לגרום לנזקים, אבל חוק שנחקק ב-2016 שקובע כי חובה לבצע הליך גישור לפני תביעת תיק גירושין עוזרת לזוגות רבים במדינת ישראל. במאמר זה נסביר לכם על הליך הגישור לפני פתיחת תיק גירושין. 

 

מהו חוק הליך גישור?

החוק חוקק בכנסת ישראל ביולי 2014, ובו נאמר כי זוגות שמעוניינים לפתוח תיק משפטי על הליך גירושין מחוייבים לפני כן להתחיל בגישור לפני שפונים לגורמים מקצועיים. החוק קרוי "חוק להסדרת התדיינויות במשפחה 2014" או חוק הגישור. ועל פי נקבע כי בני זוג המעוניינים להתגרש יעברו הליך גישור חובה לפני פתיחת תיק גירושין בבית המשפט או בבית הדין. החוק חל גם על בני משפחה המצויים בסכסוך משפחתי כמו הורים וילדים.

 

מה היה לפני החוק?

לפני כניסת החוק החדש לתוקף, זוגות שהיו מעוניינים לפתוח בהליך גירושין, היו מגישים כתב תביעת גירושין לבית הדין הרבני או לבית המשפט. שם היו נקבעים ענייני רכוש, מזונות, משמרות על הילדים וכן הלאה. או לחילופין, מי שהיה מעוניין להתגרש, היה פונה לבית המשפט למשפחה בנושאים אלו. אממה, פתרון זה לא היה יעיל מאחר ואחד מבני הזוג היה לרוב מאשים את השני במעשים ועניינים פרטיים. החוק החדש למעשה מחייב את הזוג שמעוניין להתגרש להגיש בקשה ליישוב סכסוכים לפני הגשת התביעה.

 

מה מטרת החוק?

למעשה החוק חוקק ונועד לאפשר לבני זוג להתגרש ללא מאבק משפטי ממושך שיגרום לקשיים פנימיים משפחתיים. מאבקים משפטיים אלה יכולים להוביל לחובות גדולים, לפגוע בילדים ולגרום לקרע שלא ניתן לתקן. גישור החובה מעניק לזוגות אפשרות להתמקד בפתרון הסכסוך ומסדיר את הנושאים החשובים שעל הפרק עבור כל זוג. ההסכמים שדנים מגשרים על שני הצדדים ובעד שלום בית והבנה עד ההגעה להסכם הסופי שאמור להיטיב עם שני הצדדים.

 

איך החוק עובד?

למעשה כל זוג המעוניין להגיש תביעה לבית משפט או לבית הדין בנושאי גירושין יצטרך קודם להגיש בקשה לישוב סכסוכים לאחד משני בתי הדין. לזוג יוצע הסכם ופשרה ביניהם. לאחר הגשת הבקשה, הזוג יוזמן ליחידה סיוע הנמצאת בסמוך לבית המשפט למשפחה. הצדדים משתתפים ב-4 פגישות גישור חובה הנקראות פגישות מידע, היכרות ותיאום – מהו"ת. במהלך פגישות אלה שני הצדדים מציגים את הדרישות והמחלוקות שלהם.

יש לציין כי עורכי הדין המייצגים לא יהיו נוכחים במפגשים, אך יוכלו לייעץ לצדדים מבועד מועד. יהיה נוכח עורך דין מטעם היחידה לסיוע ועובדת סוציאלית. הפגישות יכללו אינפורמציה על ההליך המשפטי, מה תהיינה ההשלכות משפטיות והכלכליות של הסכסוך וכיצד הדבר ישפיע על הילדים. בפגישות אלה מוסבר לזוג כיצד ניתן להגיע לפתרון המשבר יחד והסבר על מידע ואפשרויות נוספות של גישור כמו ייעוץ משפחתי או טיפול זוגי.

תיק גירושין

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו