הכירו את מעגלי הקרבה השונים בתחום צוואות וירושות

כאשר נפטר אדם, הוא מותיר אחריו צוואה. במקרים בהם לא נשארה צוואה לאחר המוות, ישנם מעגלי קרבה שזכאים לקבל את כל עזבונו של הנפטר, קרי חפציו ונכסיו. במאמר הבא נפרט לכם מהם שלושת מעגלי הקרבה, הפרנטלות, ממי הם מורכבים ומהי החוקיות לחלוקת הירושה. כמו כן, נציג מה קורה במצב שבו לא קיים אף יורש עתידי בשלושת מעגלי הקרבה.

 

פרנטלות – מעגלי קרבה

ישנם מצבים בהם הנפטר לא מותיר אחריו ירושה. לפי חוק הירושה, במקרים כאלו בהם היורש לא השאיר אחריו צוואה, אשר מפרטת מי הם היורשים שלו ומה כל אחד יקבל, ישנם מעגלי קרבה ברורים לפיהם תחולק הירושה. מעגלי הקרבה נקראים גם פרנטלות, והחלק שכל אחד עתיד לקבל מהעיזבון, תלוי בפרנטלה תחתיה הוא מוגדר. בני זוג או ילדים למשל הם הפרנטלה הקרובה ביותר ולכן הם יקבלו חלק מרכזי בעיזבון, בעוד שהשייכים לפרנטלה השנייה והשלישית יקבלו פחות.

 

הפרנטלה הראשונה

הפרנטלה הראשונה זהו מעגל הקרבה הראשוני, שהוא המעגל שמכיל את מי שהיה קרוב ביותר לנפטר, לפחות על פי החוק. פרנטלה ראשונה בנויה מבת/בן הזוג של הנפטר וילדיו. הכלל עבור הפרנטלה הראשונה הוא כי מחצית מהירושה תלך לבין הזוג ומחצית לילדים. הילדים יתחלקו ביניהם שווה בשווה בחצי שניתן להם. אם אחד מהילדים אינו בין החיים, החוק קובע כי ילדיו הם אלו שיירשו את החלק שלו בצורה שווה. חשוב לזכור שבמצבים שונים החוק יפעל אחרת ועל כן צריך להתייעץ עם עורך דין לענייני ירושה. המצב האידיאלי שהוצג כאן מתייחס למצב בו הילדים ובת/בן הזוג כולם בחיים.

 

הפרנטלה השנייה

מעגל הקרבה השני, מעבר לבן/בת הזוג, מכיל את ההורים של הנפטר והצאצאים שלהם, כלומר אחי המנוח. אם לנפטר הייתה בת זוג אך לא היו לו ילדים, המחצית השנייה של העיזבון תלך להוריו. אם ההורים אינם בחיים, בן/בת הזוג יירשו ⅔ מהרכוש כולל את דיר/ות המגורים, כל עוד הם חיו בה יחד והיו נשואים לתקופה של לפחות שלוש שנים. אם הנפטר היה רווק, הוריו הם היורשים המרכזיים שיחלקו את העזבון ביניהם בצורה שווה, מחצית לכל אחד. אם ההורים אינם בחיים והנפטר היה רווק, תחולק הירושה בין האחים בצורה שווה.

 

הפרנטלה השלישית

מעגל הקרבה השלישי הוא מעגל הקרבה האחרון, והוא מכיל את קרובי המשפחה הרחוקים יותר. אם אין יורש כלל תחת הפרנטלה הראשונה והשנייה, העיזבון יחולק בצורה שווה בין הסבים והסבתות של הנפטר. החלוקה תהיה בצורה שווה בין הורי האם והורי האב. אם קיים בן/בת זוג בתמונה, הוא יקבל ⅔ מהירושה והשליש הנותר ילך לסבים והסבתות. במידה בה לא נמצא אף קרוב משפחה בשלושת המעגלים, שיכול לרשת את העזבון, העזבון יעבור כולו לרשות המדינה.

צוואות וירושות

 

 

 

 

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו