האם עבירות הלבנת כספים הן עבירות פליליות?

ידוע שהלבנת הון היא מעשה לא חוקי בו מסווים את ההכנסות והרכוש כדי לא לשלם עליהם מיסים או מטמיעים את המקור של הכספים בעיקר כשהם מתקבלים ממעשי פשע. מי שנתפס בהלבנת כספים מסתכן במאסר בפועל ובקנס גבוה. האם הלבנת כספים היא עבירה פלילית – על כך במאמר הבא.

 

האם הלבנת כספים היא עבירה פלילית?

להלבנת כספים יש השלכות כמו הלבנת הון כיוון שמדובר באותו נושא. העברה יכולה להיעשות בהלבנת רכוש ובהלבנת כסף שחור. הלבנת רכוש היא רישום מוסווה של הרכוש על שם מישהו אחר והסתרת המקור שלו, בעל הזכויות על הנכס, המיקום ועוד על מנת לא לשלם מיסים. זוהי גם דרך להפקת רווחים.

בדומה לכך גם הלבנת כספים היא הסוואה של מקור הכסף הניתן בשחור. מטמיעים אותו ברכוש או בכסף לגיטימי. עולם ארגוני הפשע כמו סחר בנשים או ילדים, טרוריסטים, סוחרי סמים, גובי פרוטקשיין וסוחרי נשק לא חוקי מלבינים את הרווחים שלהם. לפיכך, מדובר על עבירה פלילית.

 

מה העונש על הלבנת כספים?

מאחר ומדובר בגניבה שלא הורווחה ביושר אלא במעשה פשע העונש עליה הוא 7 שנות מאסר בפועל כאשר מלבינים רכוש בעקיפין או במישרין. על רכוש ששימש את הביצוע של העבירה ניתן לקבל 10 שנות מאסר בפועל. בנוסף, ניתן להחרים את הרכוש של העבריין ולהטיל עליו קנסות גבוהים בנוסף להקפאת חשבון הבנק שלו.

המשטרה נוקטת באמצעי אכיפה של התופעה הבאים לידי ביטוי בחיוב של הבנקים לדווח על העברה של כסף ורכוש באופן שוטף כאשר עולים חשדות, לעודד את הציבור לדווח במלשינון ולארוב לעבריינים בזמן פעולה.

 

כיצד באה לידי ביטוי הלבנת כספים בארץ?

בארץ אומנם יש עבריינים המלבינים כספים בסכומים גדולים, אך גם ישנם אנשים מן היישוב שמקבלים כסף שחור על עבודה שביצעו או משלמים בשחור לאחרים. גם זוהי עבירה פלילית! כאשר מגלים את הלבנת הכספים סימן שיש לרשויות המס תיק בו אספו עדויות ומסמכים המאשרים את הכסף השחור.

הדרכים של מלביני כספים בישראל היא כאמור הלבנת מזומנים, אך כיום גם ניתן לעשות זאת באמצעות כסף וירטואלי. המתמחים בהלבנת כספים מעבירים את הכסף לגורם ביניים שכביכול הפקדת הכסף שלו כשרה מאחר והוא מנהל עסק מרוויח. שיטה שנייה היא להעביר את הכסף באמצעות חברת קש שאין עליה פיקוח מבחינה כלכלית והכסף נחשב ללגיטימי. השיטה השלישית היא להצהיר שהכסף הוא רווח מהימורים.

 

מה עושים אם הסתבכתם בהלבנת כספים?

לסיכום, בין אם מדובר על סכומי כסף גבוהים ובין אם על עבירות קטנות של רווחי כסף שחור, הן יכולות לגרור חקירות ברשות המיסים ועונשים. אם עולות נגדכם חשדות והסתבכתם בהלבנת כספים הדרך היחידה להתמודד עם זה היא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום.

הלבנת כספים

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו