נמנעים מסיטואציות חברתיות? אתם לא לבד

קרה לכם שקבעתם עם חברים או התכוננתם לאירוע וברגע האחרון ביטלתם? ולא בגלל שקרה משהו, אלא פשוט כי לא רציתם להיות בחברת אנשים. אולי הייתם צריכים לצאת לדייט, לפגוש אפילו משפחה רחוקה, ופשוט העדפתם להסתגר בבית ולהימנע מסיטואציה שכוללת אנשים אחרים… אם זה קורה באופן תכוף, אתם לא לבד, ויכול להיות שמדובר בסימנים ראשונים של חרדה.

 

מה זה חרדה חברתית?

חרדה חברתית היא חלק מהפרעות חרדה, בה יש חשש מהתערות בחברה או הימצאות בסיטואציות חברתיות. זה יכול להיות ספציפי כמו עמידה מול קהל, או חרדה כללית מהימצאות בנוכחות אנשים. זה יכלול פחד ממשי מהימצאות או לקיחת חלק בפעולות בפומבי, פחד שיוביל או להימנעות מהסיטואציה בכלל (להישאר בבית, לדוגמה) או לקושי בתפקוד במהלך האירוע.

לוקים בחרדה חברתית יחששו מלהיות נבוכים, או מהשפלה אפשרית הכלולה באירוע. הסיטואציות מהם יפחדו יכולות להיות גם בחברה של אנשים איתם הם מרגישים בנוח, ועדיין התגובה תהיה חוסר נוחות ופחד משמעותי. במצב כזה, הדבר המומלץ הוא להיוועץ בטיפול פסיכולוג.

 

איך אני יודע אם יש לי חרדה חברתית?

אם מישהו נמנע מסיטואציות חברתיות באופן קבוע, מבטל או פשוט לא קובע, וזה נגרם בעקבות תחושה של פחד, יכול להיות שיש לו חרדה חברתית. לוקים בחרדה מסוג זה בדרך כלל מתארים מחשבות מפריעות שכוללות חשש מתגובות של הזעה, רעד ולחץ לסיטואציה – שיובילו למבוכה והשפלה אל מול כולם. לוקה בחרדה חברתית לרוב יתמקד במהלך כל הסיטואציה החברתית באיום (הלא קיים), שמבחינתו מוחשי מאוד ומציף מכל כיוון.

ניתן ללכת לאבחון על ידי גורם מקצועי או מטפל, ומשם להמשיך לטיפול.

 

סימנים נלווים שיכולים להעיד על חרדה חברתית

במהלך הימצאות בסיטואציה חברתית – ולפעמים אפילו מחשבה על כזו – הלוקים בחרדה יציגו סימנים גופניים דומים לאלה החווים חרדות אחרות: הזעה, רעד, בחילה, קושי בדיבור והסמקה מרובה. בנוסף, לוקים בחרדה חברתית עלולים לפתח גם הפרעות נוספות כמו הפרעות חדרה שונו. דיכאון, הפרעות דימוי גוף ואפילו התמכרות לסמים ולאלכוהול, כניסיון לשכך את תסמיני החרדה.

 

איך מטפלים בזה?

למזלנו, יש היום אופציות רבות לטיפול. מבחינת טיפול תרופתי, מוצע טיפול בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה, שלעיתים משולב עם טיפול נפשי פסיכולוגי. בנוסף, ישנם שלל טיפולים פסיכולוגיים המוצעים לאלה הסובלים מחרדה חברתית.

הטיפול הפסיכולוגי היעיל והנפוץ ביותר ללוקים בחרדה הוא טיפול הנקרא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמטרתו להעלות את מודעות האדם הלוקה בחרדה לגבי ההפרעה שלו, ללמד אותו לשנות הרגלים רעים המקושרים אליה ועוד. טיפול זה נעשה לפעמים גם כטיפול קבוצתי.

 

לסיכום…

המון  אנשים סובלים מחרדה חברתית. החשש לצאת מהבית, להיות בתוך סיטואציות חברתיות, כל אלה מובילים לפחד ותגובות קשות. צריך לשים לב לסימנים, לדאוג לגשת לאבחון ואחר כך לקבל טיפול, כזה המותאם ביותר לצרכי המטופל.

מוח

 

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו