מה היא הכשרתו המקצועית של נוטריון?

כחלק מהליכים משפטיים מסוימים, יש דרישה לחתימה של נוטריון. אולם, השאלה מה תפקידו המדויק של נוטריון וכיצד כדאי לבחור אותו, לא תמיד ידועה לכל מי שמבקשים לקבל ממנו שירות. מאמר זה יענה על השאלות החשובות בנושא, תוך התמקדות בשאלה מה היא הכשרתו המקצועית של נוטריון, כדי שתוכלו להכיר את הנושא ולבחור את בעל המקצוע הטוב ביותר עבורכם.

 

תפקיד הנוטריון

ההליך של הסמכת נוטריון הוא הליך ארוך ומאתגר הדורש הכשרה רבה ומעבר מספר ציוני דרך מרכזיים. אך לפני שנסביר מה הליך ההכשרה, חשוב להסביר מהו נוטריון ומה תפקידו. נוטריון הוא מי שקיבל רישיון לאמת, לאשר ולערוך מסמכים משפטיים מסוימים שמוגדרים בחוק כמחייבים חתימת נוטריון.

סמכויות הנוטריון מוגדרות בחוק הנוטריונים, ושם ניתן למצוא גם את ההליך הפורמלי לקבלת רישיון נוטריון, את סמכויותיו וכן את החובות שמצופות ממנו.

נוֹטָרִיוֹן

סמכויות הנוטריון

בסעיף 7 לחוק הנוטריונים מפורטות סמכויות הנוטריון, והן כוללות:

  • לאמת חתימה על מסמך
  • לאשר שהחתום על מסמך, בשם זולתו, היה מוסמך לכך
  • לאשר נכונותו של העתק מסמך
  • לאשר נכונותו של תרגום מסמך
  • לקבל ולאשר תצהיר והצהרה אחרת
  • לאשר שאדם פלוני חי
  • לאשר נכונותה של רשימת מצאי
  • לערוך העדה של מסמך סחיר
  • לערוך מסמך או לעשות בו פעולה אחרת כשהעריכה או עשיית הפעולה בידי נוטריון דרושה או מותרת על פי דין, לרבות דין של מדינת חוץ, או על פי מסמך אחר

 

מה הכשרתו המקצועית של נוטריון

כעת כשהגדרת התפקיד והסמכויות של הנוטריון ברורות, נעבור לענות על שאלה חשובה – מה ההכשרה המקצועית שהנוטריון צריך לעבור על מנת לקבל רישיון לעסוק בתחום. נפרט את התחנות השונות אותן יש לעבור:

 

קבלת תואר במשפטים

כדי להיות נוטריון, יש לקבל תחילה תואר במשפטים ממוסד מוסמך. דרישה זו מבטיחה לנוטריונים הבנה מקיפה של החוק הישראלי ועקרונות המשפטיים. בדרך כלל רכישת תואר לוקחת כשלוש שנים וחצי של לימודים, אך לעתים הלימודים עשויים להיערך יותר זמן. במהלך התואר נרכשת הבנה בסיסית בכל תחומי המשפט המרכזיים, כשכל סטודנט יכול להעמיק את לימודיו בנושאים שהוא מוצא לנכון.

 

התמחות במשפטים

לאחר לימודי המשפטים במוסד שמוסמך לכך, הנוטריון לעתיד יתמחה במשרד שעוסק במשפטים במשך שנה וחצי. במהלך תקופה זו המתמחה צובר יודע וניסיון שיהיו רלוונטיים עבורו בכל תחום עיסוק משפטי. חלק מהמתמחים יתמחו במגזר הפרטי במשרד עורכי דין, כשחלק אחר יתמחה במגזר הציבורי, בדרך כלל בפרקליטות, במשרד ממשלתי או בבתי המשפט. רק לאחר סיום ההתמחות בהצלחה ניתן לגשת למבחני הלשכה.

 

מעבר מבחן לשכת עורכי הדין

מי שיסיים בהצלחה שנה וחצי של התמחות במשפטים, יקבל את הזכות לגשת למבחן לשכת עורכי הדין. המבחן, שנחשב לקשה למעבר, בוחן את הידע המקצועי במגוון תחומי המשפט. בשנים האחרונות אחוזי המעבר של המבחן די נמוכים, כשבחלק ניכר מהמועדים בעשור האחרון פחות מ-50 אחוזים מהניגשים למבחן יעברו אותו. לאחר מעבר מבחני לשכה בהצלחה, העובר יכול לקבל הכשרה של עורך דין.

 

תנאי רישוי

לאחר קבלת רישיון עריכת דין, ישנם עוד מספר תנאים שהנוטריון צריך לעמוד בהם, כפי שמוגדר בסעיף 2 לחוק הנוטריונים. על הנוטריון להיות:

  • אזרח או תושב קבל בישראל
  • חבר לשכת עורכי הדין ועוסק במקצוע עריכת הדין לפחות 10 שנים
  • לא הורשע בעבירה פלילית שיש בה קלון
  • לא הוצא ולא הושעה מלשכת עורכי הדין בישראל
  • ועדת הרישיונות מצאה אותו ראוי להיות נוטריון

רישוי

הכשרה מקצועית לנוטריון

מי שרכש את כל ההשכלה המפורטת, ועמד בכל התנאים שהוצגו, רשאי להתחיל את ההכשרה הייעודית לקבלת רישיון נוטריון. השלב הראשון של ההכשרה כוללת הכשרה אקדמית שעורכת כ30 שעות ולוקחת מספר מפגשים. במהלך ההכשרה לומדים הנוטריונים לעתיד על האתיקה המקצועית, הדרישות הבירוקרטיות, לימוד הדין הישראלי בנושא ועוד.

לאחר ההכשרה, על נוטריונים לעבור גם בחינה הבודקת את הידע שלהם במשפט הישראלי ובנהלים הנוטריונים. הבחינה מנוהלת על ידי משרד המשפטים והיא מכסה מגוון רחב של נושאים משפטיים, לרבות דיני חוזים, דיני מקרקעין ודיני חברות. רק מי שעובר את הבחינה זכאי להיות נוטריון.

 

תקופת חפיפה

לאחר ההכשרה, הנוטריון לעתיד עובד תחת פיקוח של נוטריון ותיק וצובר ניסיון מעשי בהליכים נוטריונים ואישור מסמכים. תקופת הכשרה מעשית זו נמשכת לפחות שנתיים ונועדה להבטיח שלנוטריון תהיה הבנה מעמיקה של התהליך הנוטריוני והדרישות המשפטיות לאישור מסמכים.

רק לאחר שהנוטריון סיים את תקופת ההכשרה המעשית ועבר את הבחינה, הוא רשאי לפנות למשרד המשפטים על מנת לקבל את רישיון הנוטריון הנכסף. תהליך הגשת הבקשה כולל בדיקת רקע יסודית ואימות של האישורים והכישורים של המבקש.

 

לאחר קבלת הבקשה

אם הבקשה תאושר, הנוטריון סוף סוף מקבל רישיון רשמי מטעם משרד המשפטים ויכול להתחיל לעסוק כנוטריון. אולם, תהליך הפיכתו לנוטריון בישראל לא מסתיים כאן. גם לאחר קבלת הרישיון הנוטריון נדרש לעבור השתלמויות שוטפות כדי להתעדכן בשינויים בחוק וכדי לרענן את זכרונו לגבי הנהלים אותם הוא מכיר מההכשרה הארוכה שעבר. ישנו מספר שעות מינימלי שנדרש לעבור כדי להבטיח את הרמה הגבוהה של הנוטריונים בישראל.

 

פנייה לנוטריון לצורך מתן שירות

כעת, לאחר קריאת המאמר, אתם יודעים כיצד לבחור נוטריון ומה היא הכשרתו המקצועית. כדי להנות משירות הנוטריון, ניתן לפנות אליו באמצעות האינטרנט או הטלפון. מומלץ לקרוא על הנוטריון טרם הפנייה אליו, כדי שתוכלו לוודא שהוא מסוגל לספק לכם את השירות אותו אתם מבקשים, ולעשות זאת בצורה טובה. לדוגמא, כאן תוכלו לקרוא על נוטריון בבאר שבע, או נוטריון בראשון לציון. חשוב לבחור רק בבעל מקצוע שניתן לסמוך עליו!

 

סיכום

מאמר זה מפרט מה הוא נוטריון, ומה היא ההכשרה המקצועית והדרישות כדי לקבל רישיון להיות נוטריון. בנוסף, המאמר מסביר מה סמכויות הנוטריון, שבין השאר מורשה לאמת, לאשר ולערוך מסמכים משפטיים מסוימים הדורשים חתימה של נוטריון לפי החוק.

סמכויות הנוטריון מוגדרות בחוק הנוטריונים, והמאמר מפרט כל אחד מהם. על מנת להיות נוטריון יש קודם כל לקבל תואר במשפטים, להתמחות במשרד עורכי דין, לעבור את מבחן הלשכה ולעמוד במספר תנאי רישוי נוספים. לאחר עמידה בדרישות אלו, מתקיימת תקופת הכשרה ייעודית הכוללת הכשרה אקדמית, בחינה ותקופת הכשרה מעשית. רק לאחר מעבר הבחינה וסיום תקופת ההכשרה המעשית ניתן להגיש בקשה לרישיון נוטריון ממשרד המשפטים.

סיכום

שאלות ותשובות

מהו נוטריון ומה סמכויותיו?

נוטריון הוא אדם אשר קיבל רישיון לאמת, לאשר ולערוך מסמכים משפטיים שהחוק דורש לגביהם חתימת נוטריון. תפקידו של הנוטריון מוגדר בחוק הנוטריונים, וסמכויותיו כוללות אימות חתימה, אישור נכונות העתק או תרגום מסמך, קבלת ואישור תצהיר או הצהרה ועוד. לנוטריונים יש גם סמכות לערוך מסמך או לבצע בו פעולות כאשר הדבר נדרש או מותר על פי חוק.

 

מהי ההכשרה המקצועית הנדרשת כדי להיות נוטריון?

כדי להיות נוטריון, אדם צריך תחילה לקבל תואר במשפטים ממוסד מוסמך. לאחר מכן, עליו להתמחות במשרד עורכי דין במשך שנה וחצי, ואז לעבור את מבחני הלשכה. כמו כן, עליו לעמוד במספר תנאי רישוי, לרבות היותו אזרח או תושב קבע בישראל, חבר בלשכת עורכי הדין, עוסק בעריכת דין לפחות 10 שנים, לא הורשע בעבירה פלילית שגוררת קלון ומעבר אישור וועדה.

 

מהי ההכשרה האקדמית והמעשית שעובר נוטריון שעומד בתנאים אלו?

ההכשרה האקדמית הנדרשת להסמכת נוטריון נמשכת כ-30 שעות ואורכת מספר מפגשים. במהלך הכשרה זו לומדים נוטריונים לעתיד בין היתר על אתיקה מקצועית, דרישות בירוקרטיות ולימוד המשפט הישראלי בנושא.

לאחר סיום ההכשרה האקדמית ועמידה בבחינה, נוטריונים לעתיד עובדים בפיקוח נוטריון מנוסה ורוכשים ניסיון מעשי בהליכים נוטריונים ואישור מסמכים. תקופת ההכשרה נמשכת שנתיים לפחות ומבטיחה לנוטריון הבנה מעמיקה של עבודת הנוטריון והדרישות המשפטיות הנלוות לתפקיד.

 

מה קורה לאחר שנוטריון מסיים את ההכשרה הנדרשת ומקבל את הרישיון שלו?

לאחר סיום כל ההכשרה הנדרשת ועמידה בבחינה, הנוטריון רשאי לפנות למשרד המשפטים בבקשה לקבל את רישיונו. תהליך הגשת הבקשה כולל בדיקת רקע יסודית ואימות של האישורים והכישורים של המבקש. גם לאחר קבלת האישור נוטריון כפוף למבחנים והכשרות תקופתיות, הכוללות קורסים, סדנאות וריענון על החומר המקצועי הרלוונטי.

נוטריון מקצועי

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו