כיצד מבצעים תוכנית קומה?

הילדים גדלו, המשפחה התרחבה ואתם צריכים בית מתאים יותר. אז לפני שאתם מתחילים לחפש בתים אחרים ומתכננים למכור את הבית, בדקו האם יש לכם אפשרות להוסיף קומה ולהרחיב את הבית. במידה וכן, ייתכן וזה תהליך עדיף כלכלית, מאשר מכירה ורכישת בית גדול יותר, ועדיף רגשית  מאשר לעזוב בית, שכונה, שאתם והילדים התרגלתם.

 

תכנון והוספת קומה לא עושים לבד או לא עושים בכלל

תכנון הקומה מצריך הרבה מאד פעולות מקדימות, הרבה לפני שמתחילים לבנות, רובן נעשה על ידי אנשי מקצוע, כך שתצטרכו לצידכם עזרה והכוונה שאותה ניתן לקבל מצוות הבנייה.

 

האם הוספת קומה נחשב כשיפוץ?

הוספת קומה או חדר או מרפסת לצורך העניין אינם שיפוץ אלא הרחבה. שיפוץ הוא פעולה שתכליתה לשנות, לתקן, להחליף או להוסיף (למשל הוספת שירותים) בתוך מסגרת קיימת של הנכס ללא שינויים בשלד וביסודות. לעומת זאת הוספת קומה או כל דבר אחר מצריך היתר בנייה ותכנון על ידי איש מקצוע שיבדוק את ההיתכנות מבחינת יסודות, שלד, חשמל, אינסטלציה ועוד.

 

מה הם השלבים לתכנון קומה?

שלב ראשון

בדיקה האם יש זכויות בנייה נוספות לנכס הקיים?.

 

שלב שני

בהתאם לאפשרויות של זכויות הבנייה להגדיר מטרה, צורך ותקציב.

 

שלב שלישי

תכנון על ידי אדריכל/מהנדס בהתאם להיקף זכויות הבנייה ובהתאם למצבו של הבית. מה הבית יכול להכיל מבחינת כוחות פיזיקליים של משקל, גובה, מערכות תומכות (חשמל, אינסטלציה וכדומה)?.

 

שלב רביעי

אישור התוכנית ברשות/עירייה.

 

תכנון לפי זמן ביצוע

רובנו (יכול להיות שכולנו) לא אוהבים לגור בתוך אזור בנייה, ועל כן הזמן הצפוי להוספת הקומה יכול להשפיע על התכנון, מבחינת מה בונים, באיזה שיטה בונים ומהי התקופה הנכונה לבצע את הבנייה?

 

תכנון לפי תקציב

לעיתים יש פער בין הרצון והחלום לבין היכולת הכלכלית שלנו להגשים את החלום. לכן תהליך התכנון צריך להתבצע מול תקציב מתכונן היטב (לא תרצו להיתקע באמצע הבנייה ללא תקציב). בכלל זה חשוב לכלול בתקציב תוספת לצרכים לא מתוכננים שמתעוררים במהלך הבנייה (תמיד יהיו כאלו) וגם תקציב לשלב הגימור והריהוט.

 

תכנון לפי שיטות בנייה?

בחירת שיטת בנייה מושפעת מכמה גורמים. הראשון בהם הוא מה היכולת של השלד ויסודות הבית לשאת מבחינת משקל?, לאחר מכן, בהתאם לאפשרויות תקציב, זמן ותפיסה סביבתית ניתן לבחור את שיטת הבנייה. כיום מתמקדים בשתי שיטות בנייה עיקריות, השיטה הרגילה והמוכרת (בלוקים וברזל) וזו שיטה שבה המשקל של הקומה יהיה גבוה. לחלופין ישנה השיטה "הקלה" המבוססת על בנייה מחומרים קלים יותר כמו, עץ, בלוקי איטונג, קירות מחומרים מבודדים וכדומה.

 

לסיכום

כאשר ישנו צורך לבית גדול יותר, הוספת קומה יכולה להיות פעולה נוחה יותר כלכלית, נכונה יותר מבחינת רגשית של השפעה מעבר  ואף תהליך מהיר יותר.

מבנה בבניה

 

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו