ייפוי כוח נוטריוני – מה זה ולמי זה?

ייפוי כוח נוטריוני הוא מסמך רשמי המיפה את כוחו של אחד לאחר, שנערך ונחתם בנוכחות עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת כנוטריון וקיבל את חותמתו. ישנם סוגים שונים של ייפויי כוח נוטריונים, הנדרשים לצרכים שונים; מה זה, ולמי זה מיועד?

 

מה זה?

ייפוי כוח הינו מסמך אשר מסמיך אדם אחד לבצע פעולות בשם אדם אחר, ומהווה אסמכתא משפטית לכך. בשל הרגישות שבהסמכת אדם מסוים לפעול כשלוח, משמע לפעול בשמו של אדם אחר כאילו היה זה הוא עצמו, נדרש במקרים מסוימים ייפוי כוח נוטריוני; רק כאשר נכח נוטריון בעת חתימת ייפוי הכוח בידי הצדדים, וידא שהם כשירים לחתום על הסכם זה, אימת את זהותם של הצדדים ואף נתן חותמתו – יהיה זה ייפוי כוח נוטריוני ראוי ותקף.

 

סוגים של ייפויי כוח נוטריוניים

ייפוי כוח נוטריוני בלתי חוזר

ישנם סוגים רבים של ייפויי כוח הנדרשים להיות נוטריוניים, ויתכנו בין היתר גם ייפויי כוח נוטריוני בלתי חוזרים אשר משמעותם היא כי לא ניתן לחזור מייפוי הכוח או לבטלו. ייפוי כוח נוטריוני בלתי חוזר נדרש למשל בעסקאות מקרקעין מסוימות כאשר עולה הצורך להבטיח את זכויותיו של צד שלישי לעסקה.

 

ייפוי כוח נוטריוני באנגלית

במצבים מסוימים אף נדרש לחתום על ייפוי כוח נוטריוני באנגלית. לדוגמה, כאשר אדם מיפה את כוחו לאדם אחר לביצוע פעולות מסוימות בחו"ל, או שמא אחד מן הצדדים לייפוי הכוח הוא אדם שאינו מתגורר בישראל ולכן יש לבצע ייפוי כוח נוטריוני באנגלית או אף בשפה זרה אחרת, על מנת שיהיה ההסכם תקף ומתאים גם בארצות זרות.

 

למי זה?

ייפוי כוח ספציפי ולפרק זמן מוגבל, יתכן שלא יידרש להיות נוטריוני. עם זאת, כאשר מדובר בייפוי כוח כללי, משמע כזה המאפשר למיופה הכוח לבצע שלל פעולות בשם מייפה הכוח, ובייחוד כאשר ייפוי הכוח הוא לזמן בלתי קצוב – סביר מאוד שיידרש להיות ייפוי כוח נוטריוני, שכן מדובר במצב מיוחד בו אדם מעביר סמכויות אישיות רבות לאדם אחר. ייפוי כוח נוטריוני כאמור נדרש בייחוד במקרים בהם נבצר מאדם לטפל בענייניו ונדרש לו אדם אחר, אשר יבצע בעבורו פעולות כגון חתימה על מסמכים, קבלת החלטות משפטיות או כלכליות דוגמת פתיחת חשבון בנק או קנייה ומכירת נכסים.

 

מה חשוב לדעת?

חשוב לדעת כי ישנם תעריפים קבועים בחוק המתפרסמים אחת לשנה ומחייבים את הנוטריונים הפועלים בישראל לעמוד בהם. בדקו את התעריפים הללו וודאו שהנוטריון גובה מכם תעריף כדין.

 

סיכום

בין אם נדרש לכם ייפוי כוח נוטריוני באנגלית, בעברית, ייפוי כוח נוטריוני בלתי חוזר או ייפוי כוח נוטריוני מסוג אחר, הקפידו לחתום אותו בנוכחות נוטריון מוסמך, על פי הכללים וההנחיות שתקבלו מהנוטריון ולבסוף לקבל את חותמתו – זאת על מנת שיהיה תקף כדין ויוכל לשמש לכם אסמכתא משפטית בכל פעם שתדרשו לכך.

 

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו