הותירו לכם ירושה? הכירו את כלל הירושה

לעיתים קרובות, קבלת ירושה מעורבת בפטירת אדם קרוב. כך, כאשר אנחנו במצב רגשי מורכב, אנחנו מתמודדים במקביל עם נושאים בירוקרטיים מורכבים אף הם. לעיתים קרובות, הירושה עצמה היא מקור לסכסוכים וקשיים בין היורשים. אם הותירו לכם ירושה, כדאי לכם להכיר את הכללים המשפטיים שתקפים לנושא ירושות, בכדי להימנע מקשיים משפטיים ומשפחתיים.

 

דיני ירושה

על פי הדין בישראל, כאשר נפטר אדם, כל רכושו עובר לחזקת יורשיו החוקיים, כלומר הם הופכים לבעלים של כל נכסי הנפטר. היורשים החוקיים יכולים להיקבע בשני אופנים – ירושה על פי הדין וירושה על פי צוואה. את הטיפול בדיני הירושה עושות שתי סמכויות משפטיות בתנאים שונים. הסמכות הראשונה והמרכזית היא בית הדין לענייני משפחה.

הסמכות השנייה היא בית הדין הרבני שמוסמך לטפל בדיני ירושה רק אם הסכימו לכך כל הצדדים. עולם הירושות הוא מורכב, וכאשר נוצרים סכסוכים וחוסר הסכמות לגבי הירושה כדאי לקבל סיוע של עורך דין לענייני ירושה, שמכיר את הדין ואת הנפשות הפועלות בבית המשפט, ויוכל לעזור לכם לממש את הירושה באופן הנכון והרצוי ביותר.

דיני ירושה 

ירושה על פי צוואה

ירושה על פי צוואה היא חלוקת הרכוש של הנפטר לפי צוואה רשמית שהוא ערך טרם מותו ובה ציין את האופן בו ירצה לחלק את הרכוש. ירושה על פי צוואה לא כפופה לכללים, ולמנוח מותר לקבוע ולציין כל חלוקה וכל מוטב בו הוא מעוניין.

 

ירושה על פי דין

כאשר המנוח לא השאיר צוואה, הירושה מתחלקת לפי הדין. הדין קובע שיורשיו החוקיים של המנוח הם בן או בת זוג והצאצאים בחלוקה שווה. אם אין למנוח צאצאים ישירים, הירושה תעבור לקרוביו מדרג שני – אחיינים, בני דודים וכיוצא באלה.

ירושה על פי דין

צו ירושה

לאחר שנפטר אדם, יש לבקש צו ירושה או צו קיום צוואה. פעולות אלה עושים אצל רשם הירושות. הוא המוסמך להורות לכל הגופים החוקיים לשנות את הבעלות על נכסים בעקבות צוואה או ירושה. גם צוואה רשמית יש להגיש על ידי המצווה לרשם הירושות בשביל להבטיח את קיומה המלא.

 

טיפול בסכסוכי ירושה

כאשר מתגלעים סכסוכי ירושה, לרוב כל סכסוך כזה יגיע לפתחו של בית המשפט. ישנן שתי סמכויות שיפוטיות שמורשות לדון בסכסוך. הראשונה היא בית הדין לענייני משפחה. במקרים שכל הצדדים המעורבים מסכימים, הם יכולים להעביר את הטיפול בסכסוך לבית הדין הרבני שמוסמך גם הוא לדון בעייני ירושה. בשני המקרים יש צורך בייצוג מקצוע של עורך דין המכיר את דיני הירושה ויוכל לספק ייצוג הולם בבית הדין.

 

סיכום

טיפול בענייני ירושה יכול להיות רגיש. השילוב של מצב רגשי מורכב, כסף ומשפחה הוא מתכון לריבים וסכסוכים. כאשר מתמודדים עם מורכבות בנושא ירושה, כדאי להיעזר באנשי מקצוע כדי לממש את הירושה באופן מיטבי.

הותירו לכם ירושה הכירו את כלל הירושה

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו