איפה מוצאים ייעוץ עסקי לעסק משפחתי?

עסק משפחתי עלול להיות אתגר לא קטן. עסק משפחתי מאופיין בכל שהוא בעיקר בשליטה של משפחה אחת. בעסק כל בני המשפחה מבצעים תפקידי מפתח כמו למשל מכירות, שירות, שיווק, רכש, ניהול ועוד. ברוב המקרים, מי שהיה הבעלים של העסק הוא אותו אדם שהקים את העסק, השקיע בו וגם חווה הצלחות ומשברים של העסק. הבעלים הוא זה שבדרך כלל פרץ את הדרך להצלחת העסק והוא גם הגורם שגרם לכל המשפחה להתגייס למען העסק. 

 

האתגרים בניהול עסק משפחתי

בעסק משפחתי יש לא מעט אתגרים, החל מהקרבה המשפחתית וגם חוסר הנעימות להוריש את העסק לדור המשך. בנוסף לאתגרים הללו, אחד מהדברים שחייב לעשות הוא לדעת כיצד למנף את האתגרים לכך שהעסק יהפוך להיות מרוויח לכל המשפחה ויהיה כדאי להם להשקיע בו.

יש לא מעט בעלי עסקים שהדבר הטבעי ביותר עבורכם יהיה להעסיק בני משפחה בעסק עצמו ויש להם אינטרס משותף, כמו מחויבות לעסק ונאמנות למטרה כללית של כולם – שהעסק הזה יצליח, ישיג וכמובן ירוויח. לא הכל וורוד ועסק משפחתי הוא לא כל לתפעול ופעמים רבות דרוש יועץ עסקי לעסק משפחתי.

 

מורכבות העסקת בני משפחה

העסקה של בני משפחה יכול להיות יתרון, אך גם יכול להיות חסרון. יש מצבים רבים שבעלי עסק או בני משפחה שעובדים בו נותרים עם אי נעימות במצבים מסוימים כלפי בני משפחה העובדים בתפקידים מסוימים. יש מקרים שאותם בני המשפחה כבר לא מתאימים לאותו תפקיד שהיו בו בהתחלה.

בגלל רצון למנוע אינטריגות, מלחמות או סכסוך משפחתי, הרבה מהפעמים בני המשפחה נאלצים ״לבלוע את הרוק״ והכל נשאר כמו שהיה והנזקים הולכים ומתגברים. במקרים כאלה לא כדאי להיכנס לריבים או פינות מיותרות ומומלץ להיוועץ ביועץ עסקי המבין בתחום כדי גם לשמור על יחסים יפים ומכבדים מול בני המשפחה ולא ליצור סכסוך.

 

עסק משפחתי ללא דור המשך

לא מעט מבעלי העסקים מתמודדים גם מול דילמה אחרת מלבד העסקת בני משפחה שרוצים לעבוד, הם מתמודדים עם בני משפחה שלא רוצים להמשיך לעבוד בעסק. יש מקרים שבעלי עסק מתמודדים מול דור שלא רוצה להמשיך את העסק. יש לא מעט בעלי עסקים שכבר לא רוצים להמשיך ולנהל את העסק ורצונם הוא להעביר את ״מושכות״ הניהול לדור המשך.

גם בעידן של היום, דור ההמשך הוא בעל רצונות ושאיפות אחרות עם התקדמות של הטכנולוגיה ורוצים להתעסק בדברים שונים ומגוונים אחרים. במקרים. כאלה, ייעוץ עסקי הוא גם חשוב לכך שהעסק לא ירד לטמיון וימשיך להתנהל.

 

לסיכום

עסק משפחתי הוא דבר מאוד מורכב פעמים רבות בעיקר בגלל המעורבות המשפחתית של בני המשפחה בעסק. פעמים רבות עסקים משפחתיים רבים צריכים ייעוץ עסקי חיצוני על מנת להפוך את ניהול העסק ליותר טוב ואת העסק שלהם למצליח יותר גם בהמשך.

עסק משפחתי

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו