קידוח בנטונייט מה הוא ולמי הוא מיועד

קידוח הבנטונייט הפך נפוץ עקב המעבר לבניית יסודות לבניינים בשיטת הכלונסאות. הכלונסאות העמוקים מספקים גם למבנה רב קומות יציבות ובטחון אל מול רעידות אדמה, תזוזות קרקע וסחיפה. קידוח הבנטונייט הינו השלב הראשון בהכנת הקרקע לקראת יציקת הכלונסאות ולכן עליו להיות מקצועי ומדויק. במאמר זה נבחן מה הוא הבנטונייט ולמי הוא מיועד.

 

קידוחי בנטונייט

קידוחי בנטונייט ופולימרים הפכו בשנים האחרונות נפוצים יותר ויותר בענף הבניה כחלק מתיעדוף שיטת הבנייה על גבי כלונסאות אשר נחשבת בטוחה יותר כנגד רעידות אדמה, תנודות קרקע וסחף. הכלונסאות המשוקעים עמוק באדמה מאפשרים גם למגדלים רבי קומות להשאר יציבים לאורך זמן ולחלק יותר טוב את משקלם. קידוח הבנטונייט או הפולימרים הינם השלב הראשון של בדיקת הקרקע המיועדת לבנייה, במהלכה נבחנת יציבות הקרקע, כמות מי התהום בה, השכבות השונות וצפיפותן, וכל מידע הדרוש למהנדסים על מנת לתכנן באופן מקצועי ושקול את תכנון היסודות שעליהם יוקם הבניין.

 

בדיקות דקר טרם קידוח

כיום מקובל לבדוק את טיב הקרקע טרם הקידוח באמצעות בדיקות דקר דרום אפריקאי DCP. הבדיקה הזו מתאימה לבדיקת שכבות רדודות יחסית של אדמה, בעיקר לשם בניית כבישים או שיקוע צינורות בקרקע. הבדיקה מתבצעת באמצעות הטחת מכות פטיש על גבי הדקר, כאשר כל הטחה שכזו ומדידת תנועת חדירת הדקר לאדמה מלמדת על צפיפות הקרקע והשכבות השונות ממנה היא בנויה.

 

בנטונייט ופולימרים

הבנטונייט הינו חומר טבעי המופק מסחופת נחלים, בטבע הוא חלקלק כבצק וניתן ליצור ממנו חרסית וחימר. בשימוש תעשייתי הוא מגיע בצורת אבקה או ג׳ל, הוא מוזרק לתוך דפנות הבור שקדחנו ותפקידו ליצור דפנות יציבות וחזקות על מנת לשמור שהבור לא יקרוס לתוך עצמו עקב קרקע בעלת צפיפות נמוכה או נוכחות גבוהה של מי תהום. בכל מקום שבו הוחלט שהבנטונייט אסור בשימוש על מנת לשמור על מי התהום ולא לזהם את הקרקע, משתמשים בפולימרים המתכלים והבלתי מזיקים לסביבה.

 

מי רשאי לבצע קידוח בנטונייט?

אך ורק קבלן קידוחים מורשה המנוסה בשימוש בבנטונייט ובפולימר יכול לבצע את הקידוח, מאחר ויש צורך בבקיאות במינון הנדרש באבקת בנטונייט על מנת ליצור דפנות יציבות שיאפשרו בורות עמידים וחזקים, שימוש שגוי באבקה עלול ליצור את התופעה ההפוכה, ובמקום מרקם חרסי ועמיד נקבל ג׳לי שימוטט את קירות הבור ויסכן את כל מי שנמצא בסביבה. לכן אם הינכם נזקקים לקידוח כלונסאות בנטונייט, הקפידו על קבלן מורשה, מקצועי ואמין ובעל נסיון בתחום.

 

לסיכום

קידוח בנטונייט ופולימרים הינו השלב הראשון בהכנת הקרקע המיועדת לבניה לבניית כלונסאות ליסודות. הבנטונייט ותחליפו הירוק פולימר מקשיחים את דפנות הבור הנקדח על מנת לוודא שלא יקרוס לתוך עצמו ויחזיק מעמד גם כנגד מי תהום או קרקע לא יציבה.

מכונת קידוח

ֿ

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו