מתי נהוג לעשות חיסון rsv ואיך הוא יכול להגן עלינו

מעטים שמעו על וירוס ה- rsv שתוקף אותנו מידי חורף.

במרבית המקרים הוא מביא איתו מחלה ויראלית קלה שכוללת מעט שיעול ונזלת שעוברים לאחר כמה ימים, אך ישנם מקרים שבהם הוא נשאר וגורם למחלה

שעשויה להביא לאשפוז.

יצאנו לבדוק פרטים אודות החיסון. מתי נהוג לעשות אותו ואיך הוא יכול להגן עלינו? הנה כל הפרטים:

 

רגע, מה זה בכלל הווירוס הזה?

אנחנו שומעים לאחרונה על כל כך הרבה וירוסים ומחלות ויראליות שבאים וחולפים ואין להם ממש שמות, אבל את ה- rsv צריך להכיר. מדובר בווירוס שיש לו יכולת לעבור מתא אחד לשני וליצור תאים ענקיים מאוחדים. המבנה המיוחד הזה שנגרם במצב שכזה נקרא "סינסיטיום". מכאן נובע שמו של הווירוס שגורם לזיהומים בדרכי הנשימה. הווירוס תוקף את האנשים בכל הגילאים, אבל בקרב ילדים קטנים ותינוקות הוא עשוי לפתח מחלה קשה יותר, בעיקר במהלך החורף.

 

כיצד המחלה באה לידי ביטוי?

מחלת ה- rsv גורמת לגירויים במערכת הנשימה התחתונה והדבר מביא להתפתחות של קוצר נשימה שעשוי להיראות לעיתים כהתקף אסטמה. תינוקות בני שבועות בודדים עשויים להראות סימנים של אי שקט, אפתיה, קושי באכילה ולעיתים אף אירועים חוזרים של הפסקות נשימה. מדובר במצבים לא נעימים, לכן, ישנה המלצה לחסן נגד הנגיף.

 

מתי נהוג לעשות את החיסון?

חיסון rsv משמש כיום עבור תינוקות פגים בלבד, משום שהם נחשבים לפגיעים ביותר בכל הנוגע להדבקה במחלה זו. החיסון ניתן לתינוקות פגים בין גיל שנה לשנתיים. ראוי לציין כי יש צורך לתת מנות חוזרות בכל פעם כאשר מגיעה עונת החורף והווירוס "מסתובב".

 

קריטריונים לקבלת החיסון

החיסון כידוע, ניתן מידי חורף, בין החודשים נובמבר ועד מרץ לתינוקות פגים. כאשר ההמלצה היא לתת את החיסון מיד בתחילת החורף, כדי להימנע מהדבקה. החיסון יינתן לתינוקות שעומדים בקריטריונים הבאים:

  1. תינוקות וילדים פגים (עד גיל שנתיים) שלוקים במחלה כרונית בריאות וזקוקים לקבלת טיפול חמצן
  2. תינוקות שנולדו לפני שבוע 33 להריון יקבלו את החיסון עד גיל שנה
  3. תינוקות שנולדו לפני שבוע 35 להריון יקבלו את החיסון עד גיל חצי שנה
  4. תינוקות שסובלים ממחלות לב מולדות, יתר לחץ דם ריאתי ומחלות נוספות, צפויים לקבל את החיסון עד גיל שנה

 

איך החיסון יכול להגן עלינו?

כידוע, חיסונים שומרים על הגוף שלנו מפני מחלות ווירוסים שונים. לאחר קבלת החיסון נגד rsv, פוחתים הסיכויים להידבק במחלה. כלומר, ישנו סיכוי כלשהו להידבק במחלה, אבל במידה וזה יקרה, היא צפויה להיות קלה יותר מאשר אם לא היה מתבצע החיסון מראש.

 

סיכום

נכון לרגע כתיבת מילים אלו, נהוג לעשות את חיסון ה- rsv בקרב תינוקות פגים מכיוון שהוא יכול למנוע התפתחות של מחלה קשה שדורשת טיפול רפואי.

מזרק וחיידק

 

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו