האם גליובלסטומה הוא גידול שנוצר ממוטציה או מגורמים סביבתיים

גידולי גליובלסטומה הוא מגידולי המוח הממאירים השכיחים ביותר. מקורו של הגידול הוא בתאי הגלייה אשר מספקים לתאי העצב במוח את התשתית המתאימה לצמיחה ולהתפתחות. הגידולים יכולים להופיע באזורים שונים של המוח והראש ולרוב מלווים בתסמינים כמו, סחרחורות, בחילות, הקאות וכאבי ראש. במאמר זה ננסה להסביר מה גורמי הסיכון להתפתחות סרטן זה ומה הגורמים הגנטיים והסביבתיים המעורבים בהתפתחות גידולים מסוג זה.

 

גידול ממאיר

גידולי המוח הממאירים מסווגים בהתאם לדרגת הממאירות של הגידול ולמקום המקור. גליובלסטומה רב צורנית נחשבת לגידול בעל דרגת הממאירות הגבוהה ביותר. הגידול יכול להתפתח מגידול בעל דרגת ממאירות נמוכה, או להופיע כגידול ממאיר ראשוני. גידולים במערכת העצבים המרכזית יכולים להתבטא במגוון דרכים שונות, בהתאם למיקום ולגודל של הגידול ולכמות הבצקת הנוצרת סביבו.

 

הגורמים להתפתחות המחלה

הגורמים לרוב גידולי המוח הראשוניים כמו גידולי גליובלסטומה אינם ידועים. נעשו מחקרים רבים לשם הבנה טובה יותר של הגורמים להתפתחות המחלה ולפי הספרות המחקרית אין גורמים סביבתיים ברורים למחלה וגם לא גורמים תורשתיים. גליובלסטומה מתרחשת ספונטנית עקב מוטציות שמצטברות לאורך החיים.  עוד על גליובלסטומה ניתן למצוא כאן.

 

חשיפה לקרינה

בספרות המחקרית נטען שישנם גורמים סביבתיים שמגבירים את הסיכון להתפתחות המוטציות, כמו חשיפה לקרינה. נמצא קשר בין גליובלסטומה לחשיפה לגורם הסביבתי של קרינה ולהתפתחות מוטציות ספונטניות. לפי הנטען חשיפה לקרינה יכולה לגרום לשינויים בנוקליאוטידים בודדים בגנום ולא במקטע של כמה נוקליאוטידים רצופים.

 

מרכיב גנטי

הדבר מרמז על מרכיב גנטי מסוים שמעורב אף הוא בסיכון. להבדיל ממוטציה שכוללת שינוי של נוקליאוטידים רצופים, שינויים בנוקליאוטידים בודדים עשויה להצביע על נטייה גנטית. כלומר בעלי נטייה גנטית יהיו רגישים יותר להשפעת הקרינה על סיכון להתפתחות המוטציות ויתכן שהגידול יתפתח לעיתים קרובות יותר יחסית בקרב משפחות עם הפרעות תורשתיות נדירות.

 

תסמונות גנטיות

חלק קטן מגידולי המוח מופיעים על רקע תסמונות גנטיות כמו, 1/ 2  Neurofibromatosis, syndrome Li-Fraumeni  ,disease Von Hippel-Lindau, Turcot syndrome, Gorlin Syndrome. מכיוון שגליובלסטומה עשויה להכיל שילוב של מגוון סוגי תאים המחלה יכולה להיות קשה לטיפול מכיוון שחלק מן התאים מגיבים בצורה טובה לטיפולים שתאים אחרים לא מושפעים מהם כלל.

 

טיפול במחלה

מטרות הטיפול בגידולי גליובלסטומה הן להאט ולשלוט בקצב צמיחת הגידול ולעזור למטופל לשמור על איכות חיים טובה ככל שניתן. קיימים מספר טיפולים אפשריים ובדרך כלל  החולים יקבלו יותר מטיפול אחד. כאשר הדבר אפשרי יתבצע ניתוח כירורגי על מנת להסיר את  המסה הגידולית מהמוח לצד טיפולי קרינה וכימותרפיה לאחר הניתוח.

 

מוטציות ספונטניות

לסיכום הנושא, גידולי גליובלסטומה הם מגידולי המוח הממאירים השכיחים ביותר ומקור הגידול הוא לרוב בתאי הגלייה במוח. ככל הנראה אין גורמים סביבתיים ברורים למחלה, וגם לא גורמים תורשתיים, והיא בעיקר מתרחשת באופן ספונטני עקב מוטציות מצטברות לאורך החיים. גורם סביבתי שמגביר את הסיכון למוטציות הוא חשיפה לקרינה.

גליובלסטומה גידול שנגרם

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו