תפקידה של בדיקה גנטית טרום השרשה (PGT) בהפריה חוץ גופית

בעולם ההפריות החוץ גופיות (In-Vitro Fertilization), בדיקות גנטיות לפני ההשרשה, המוכרות גם כ- PGT או PGD, מהוות כלי פורץ דרך שמסייע לנו בבחירת הזיגוטות עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר להשרשה ולהמשך הריון בריא ומוצלח. PGT משחק תפקיד משמעותי בכל הנוגע להפריות חוץ גופיות, על ידי כך שהוא מאפשר לנו לקבל תמונה מלאה הרבה יותר על מצב העובר המתפתח, והופך את קבלת ההחלטות הנדרשות להליך פשוט יותר. 

 

מה היא בדיקת PGT בהפריה חוץ גופית?

אם אתם מתעניינים לעבור תהליך של הפריה חוץ גופית, ישנן מספר בדיקות אותן חשוב מאוד לבצע לפני שמתחילים בתהליך עצמו. אחת מהבדיקות הללו היא בדיקה גנטית טרום השרשה (PGT – Preimplantation Genetic Testing). בדיקה זו מאפשרת לנו למעשה לבדוק את מצב העובר מבחינה גנטית לאחר שבוצעה ההפריה החוץ גופית, לפני שלב ההשתלה ברחם.

בדיקה זו מאפשרת לנו לקבל תמונת מצב גנטית של העוברים המתפתחים ועוזרת לנו להבין אילו עוברים הם בעלי סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר. ב- baby4u תוכלו למצוא מגוון כתבות ומידע מאנשי מקצוע בתחום ההפריה החוץ גופית. לחצו כאן למידע נוסף על אתר baby4u.

הפריה מבחנה

מדוע חשוב לבצע את בדיקות גנטיות בהפריה חוץ גופית?

כפי שניתן להבין, הבדיקות הגנטיות לפני ההשרשה מסייעות לנו רבות בהבנת מצב העוברים שנוצרו מההפריה החוץ גופית. אחת מהסיבות הבולטות ביותר לביצוע בדיקות ה- PGT הן לאתר מחלות גנטיות. במהלך ההפריה, נלקחים גדילי דנ"א מתא הביצית ומתא הזרע, והופכים לדנ"א הדו-גדילי שמהווה את הגנום של העובר המתפתח.

מקורן של מחלות גנטיות הוא בגנים מסוימים שיכולים להגיע מהאב או מהאם, או משניהם ביחד. במידה והעובר מקבל גן המקושר למחלה גם מהאב וגם מהאם, או אם מדובר בגן דומיננטי, רק מאחד מהם, סביר להניח שהתינוק יסבול מהמחלה הגנטית.

בשביל למנוע מצבים מסוג זה, אנו מבצעים את הבדיקות הגנטיות שמאפשרות לנו לרצף את הדנ"א של העובר ולאתר מבעוד מועד האם הוא נושא גנים המקושרים למחלות. סיבה מרכזית נוספת לביצוע בדיקות PGT, אותה כבר הזכרנו למעלה, היא בדיקת תקינות התפתחות העובר ובחירת העובר בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לעבור השתלה מוצלחת ברחם ולהתפתח כראוי במהלך ההריון.

 

כיצד מתבצעת בדיקת PGT?

במהלך ההפריה החוץ גופית, נוצרים מתאי הזרע והביצית זיגוטות המתפתחות לעוברים. לאחר ההפריה, ישנו פרק זמן של כחמישה ימים בו ניתן לבצע את הבדיקות הגנטיות, שכן לאחר מכן העובר כבר לא יכול להתפתח מחוץ לרחם. מהזיגוטות לוקחים תא בודד וממנו מפיקים את הדנ"א.

הדנ"א של העוברים עובר ריצוף ובעזרת השוואה למאגרי מידע קיימים מאתרים בו גנים בעייתיים. אם מוצאים שהזיגוטות נמצאות במצב תקין, משתילים אותם ברחם ועוברים לשלב הבא של ההריון. אם נמצאים מספר עוברים תקינים, ניתן לשמור אותם בהקפאה לשימוש בהריון הבא או להשתלה מחדש אם ההריון לא צלח.

הפריה מבחנה

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו