אתרים ארכיאולוגיים מעניינים מהתקופה הביזנטית

טיול בים המלח הוא לא רק נופש בבתי מלון וציפה במים המלוחים של הים הנמוך ביותר בעולם, בטיול לאזור ים המלח תוכלו גם לפתוח במסע אל העבר בו תגלו שרידים מרשימים החושפים היסטוריה ותרבות מהתקופה הביזנטית שלא שיערתם לעצמכם!

 

איפה מתחילים?

הנקודה החשובה ביותר בתחילת המסע היא האתר הקדוש קסר אל יהוד, אם אף פעם לא שמעתם את השם הזה הגיע הזמן שתשמעו. קאסר אל יהוד הוא נקודה גיאוגרפית קטנה על נהר הירדן הטומנת בה רגעים היסטוריים חשובים ומכוננים הן בתנ"ך והן בברית החדשה.

 

מה קרה בקאסר אל יהוד?

  • נקודת הזמן הראשונה תהיה בכניסתם של בני ישראל בהובלתו של יהושע בן נון לישראל המובטחת, העם עבר את מסעו במדבר, משה נשאר מאחור ויהושע מוביל אותם אל חציית הירדן, ברגע נס מימיו השוצפים של הירדן עוצרים ומאפשרים לעם לעבור ללא פגע, על פי המסורת החצייה נעשתה ממש בנקודה זו.
  • הנקודה הבאה תהיה בעלייתו לשמיים של אליהו הנביא במרכבת האש בדיוק באותה הנקודה. הוא משאיר את הנבואה בידי הנביא אלישע ואז בפעם הראשונה הירדן מוזכר כבעל יכולות טיהור וריפוי כאשר נעמן שר הצבא של מלך ארם מוטבל על ידי אלישע במי הירדן הוא נרפא ממחלת הצרעת.
  • הדמויות הבאות שיגיעו אל אותה הנקודה יקבעו אותה כנקודה היסטורית וקדושה ביותר והן יוחנן המטביל וישוע. יוחנן הוא בן למשפחת כהנים אך הוא בוחר בחיי נזירות ומזמין אנשים להטהר על ידי טבילה במי הירדן, בין אנשים רבים המגיעים אליו לפעולה זו גם ישוע מגיע ומוטבל על ידו באותה הנקודה בדיוק – בברית החדשה מסופר כי בזמן ההטבלה השמים נקבעו ורוח הקודש לבשה צורת יונה וירדה על ישו לבשר על הבחירה בו.

 

איך הכל קשור לתקופה הביזנטית?

לאחר שהבנו את המשמעות הקדומה והתנכית לנקודה אפשר להמשיך – בתקופה הביזנטית החלו מאמיניו של ישוע במסעות בעקבותיו והגיעו גם לנקודה החשובה ביותר בה הוא הוטבל, בתקופה הזאת הוקמו סביב האתר וכנסיות שישמשו מקומות אירוח לאותם הצליינים שממשיכים להגיע למקום עד היום.

 

ארץ המנזרים

דרומית לאתר נמצאים שרידי הכנסיות והמנזרים שבאותם הימים שקקו חיים תרבותיים ורוחניים, מאמינים רבים שצעדו במסעות הגיעו לירדן על מנת לחוש ברוח הקדושה ואף להתוודות ולהיטהר בעצמם באותם המים הקדושים בהם ישוע טבל, המנזר הגדול והחשוב שנמצא הוא זה שקבע את שם האתר – קאסר אל יהוד שמשמעותו ארמון היהודים. כיום עדיין לא ניתן להיכנס אל המבנים השורדים מחשש של מוקשים אך גם הצפייה מרחוק נותנת את התחושה והמושג של ההיסטוריה הגדולה שהתרחשה שם.

 

לסיכום

טיול לקאסר אל יהוד ואל המנזרים והשרידים השונים יכולה להיות חוויה מעשירה ומלמדת בעיקר על ההיסטוריה הרחבה כל כך שיש בארצנו כקדושה לכל הדתות וצומת מרכזית בהיסטוריה הרוחנית העולמית.

 

אתר ארכיאולוגי בישראל

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו