איך עובד תהליך רכישת קרקעות בישראל

בשל גידול האוכלוסייה המהיר, ישראל נמצאת בתנופת בניה מתמדת. בכדי לגשר על הפער, צריכות להיבנות כ – 100 אלף יחידות דיור בשנה, בפועל נבנות רק 30 אלף. בשל כך, שוק נדל"ן הדירות הפך יקר ובלתי נגיש. במידה והייתם רוצים להשקיע למען עתידכם, אך אין ידכם משגת, ייתכן שכדאי לשקול השקעה בקרקע.

 

הקרקעות במדינת ישראל

מכיוון שמדינת ישראל היא מדינה שבעבר נשענה על חקלאות, רבים מן השטחים יועדו אך ורק לחקלאות. כיום המצב קצת שונה וניתן "לשחק" עם ייעודי הקרקע השונים,  אולם זה תהליך שכדאי להבין בו לפני שקופצים למים.

קרקעות מדינה – הן קרקעות המיועדת לבניית מבני מגורים או מסחר בלבד. מטבע הדברים, מחיר הקרקע יהיה יקר לאור הביקוש הגבוהה לפתרונות מגורים.

קרקעות חקלאיות – מדובר על קרקע המיועדת לצורכי חקלאות בלבד – גידולים חקלאיים, מרעה וכדומה. אסור על פי חוק לבנות עליה שום מבנה למגורים. מפאת הביקוש הנמוך, מחיר הקרקע לא גבוה. לקרקעות שברשות מנהל מקרקעי ישראל, ייתכן ויהיה סעיף שיקבע כי המדינה יכולה בכל עת לחקור את האדמה.

קרקע מופשרת – זו היא קרקע שעוברת תהליך הסבה לבניה. התהליך עובר מול המדינה והרשויות ויכול לקחת הרבה זמן. במידה ותהליך ההפשרה מצליח, ערך הקרקע מזנק. זאת אומרת שאפשר לקנות במחיר של קרקע חקלאית ולהרוויח עליה במחיר קרקע לבניה, רווח שיכול להיות גדול ומשמעותי. חשוב לזכור שהתהליך לוקח זמן ולא בהכרח יצליח, מה שכן, קיים פוטנציאל גבוה להצלחה בשל הצורך בקרקעות לבניה בשנים האחרונות.

 

רכישת קרקעות

רכישה קרקע לבניה – בשוק הנדל"ן ניתן למצוא קרקעות למכירה שהן אך ורק לטובת בניה. מתוקף יעוד הקרקע, מחירה יהיה גבוה בהרבה ממחיר קרקע חקלאית, הוא מושפע ממיקומה, פוטנציאל הבניה שלה, הכבישים הקרובים, מקומות העבודה הזמינים, מוסדות חינוך וכדומה. בוודאי שקרקע במרכז תעלה הרבה יותר מקרקע באזורי הפריפריה או באזורי סכסוך.

רכישת קרקע חקלאית – תהליך רכישת קרקע חקלאית מתאים למי שאין בידו סכום כסף מספיק להשקעה בנכס או קרקע לבניה, מחיר הקרקע יכול להגיע גם ל 50,000, חשוב לוודא לפני הקניה שהקרקע היא בבעלות פרטית, שהיא לא נמצאת באזורי סכסוך ועד כמה הסיכויים להפשרה הם גדולים. רכישת קרקע חקלאית דורשת סבלנות והתוצאות יכולות להגיע רק אחרי הרבה זמן, אך במידה וזה מצליח, הרווח יכול להיות גדול ומספק.

 

סיכום

כיום, בשל מצוקת הדיור, כדאי לפתוח את הראש לכיווני השקעה נוספים. אפשר לראות שרכישת קרקע חקלאית הופכת להיות פופולרית יותר ויותר, בשל הסיכויים הגבוהים להפשרת קרקעות. לא כל חברת נדל"ן תדע להביא את התהליך לסיומו ועל הצד הטוב ביותר, לכן חשוב לבחור באנשי מקצוע הנכונים ולא להתפשר.

רכישת קרקע

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו