מה זה קטרקט ואיך מטפלים בזה?

קטרקט, המכונה גם עכירות הדנית, היא אחת מההפרעות העיניות הנפוצות ביותר בקרב אנשים רבים ברחבי העולם. הפרעה זו גורמת לחוסר נוחות משמעותית, היא נגרמת מהצטברות חלבון שגורמת להתעכרות של העדשה בעין, מה שמקשה על העברת האור דרכה. תהליך זה מתרחש באופן טבעי עם הגיל אצל בני אדם, אך גם אפשרי שיופיע עקב פגיעות, שימוש בתרופות מסוימות, או בעיות רפואיות אחרות כמו בעיות בלחץ דם, מחלות עיניים ועוד.

 

גורמי הסיכון

תחילה, בקרב אנשים גיל מבוגר הוא גורם הסיכון המרכזי להיווצרות הפרעות הקטרקט. עם הזמן, העדשה מאבדת מגמישותה ונהיית מעורפלת. גורמים נוספים הם חשיפה לקרינת שמש, עישון, שימוש בתרופות מסוימות, חבלות בעין, וחשיפה לרעלים סביבתיים. בנוסף, מחלות כמו סוכרת ועודף של קורטיזול בגוף עלולות גם הן להגביר את הסיכון ללקות בקטרקט.

גורמי סיכון

 

סימני אזהרה

ישנם מספר סימני אזהרה להיווצרות קטרקט והם כוללים ראייה מטושטשת, קושי בראיית לילה, ראיית הילות סביב אורות, רגישות מוגברת לסנוור מאורות חזקים, וצבעים חיוורים או מעורפלים. כאשר הפרעת הקטרקט מתקדמת ומתפתחת, מטופלים עשויים גם לחוות כאבי ראש או דלקות עיניים חוזרות. בעת הופעתם של תסמינים אלו ואחרים, יש מיד לגשת לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה.

 

סוגי קטרקט

ישנם מספר סוגים של קטרקט

קטרקט גילית – הנפוצה ביותר, נגרמת מהזדקנות הטבעית של העדשה.

קטרקט משנית – נגרמת מחבלות, תרופות או מחלות אחרות.

קטרקט מולדת – קיימת כבר מלידה עקב גורמים גנטיים או מחלות אם בהריון.

קטרקט אחרי עכורת קרנית – נגרמת מפגיעה לקרנית העין.

 

אבחון וטיפול

רופא עיניים יכול לאבחן קטרקט בעין באמצעות בדיקת עיניים סטנדרטית תוך הרחבת האישונים. בשלבים המוקדמים, ייתכן טיפול לא-פולשני כמו שינוי במרשם המשקפיים או עדשות מגע. בשלב מתקדם, הטיפול היחיד היעיל הוא ניתוח להסרת העדשה המעורפלת והחלפתה בעדשה מלאכותית.

כיום, ניתוח זה הוא נפוץ מאוד, בעל סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד ומתבצע תחת הרדמה מקומית בלבד, ואורכו נחשב לקצר במיוחד. לאחר הניתוח, תידרש שמירה על סטריליות וטיפול בעין המנותחת, אך בתקופה קצרה של כחודש לאחר הניתוח, העין תחזור לתפקוד מלא ותקין.

סימני אזהרה

 

 ניתוח לקטרקט

ניתוח קטרקט הוא אחד מהניתוחים הנפוצים והבטוחים ביותר, ונחשב למוצלח ויעיל. בניתוח, העדשה המעורפלת מוסרת ומוחלפת בעדשה מלאכותית גמישה העשויה מסיליקון או פלסטיק. הניתוח נמשך בין 15-20 דקות והחלמה מלאה אורכת מספר שבועות. למרות רמת הבטיחות הגבוהה שבניתוח זה, ישנם סיבוכים אפשריים הכוללים זיהומים, דימומים, דלקות עיניים, וגלאוקומה. אך סיבוכים אלו נדירים בימינו. לאחר הניתוח, ראייה ברורה צפויה, והחולה יכול לחזור לפעילות תקינה.

 

לסיכום

קטרקט היא בעיית עיניים נפוצה הנגרמת מעכירות של העדשה. בשלבים מתקדמים, הטיפול היחיד היעיל הוא ניתוח החלפת עדשה פולשני אך בטוח ויעיל. למרות הקושי המלווה אותה, קטרקט ניתנת לטיפול והחזרת הראייה התקינה. אבחון מוקדם ומעקב רפואי סדיר הם החשובים ביותר לשמירה על בריאות העיניים.

אבחון וטיפול

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו