הערכת סיכונים מבניים: כיצד המזהים בעיות בנייה מסוכנות

בהרבה מקרים, בעיות בנייה בישראל מתגלות לצערנו לאחר שהמבנים קורסים או במקרה הטוב לאחר בדיקה יסודית של מהנדס הבניין. המאמר יבדוק מהם הליקויים במבנים, כיצד מזהים בעיות בנייה מסוכנות ומהן הסיבות לכך.

 

ההגדרה של מבנים מסוכנים

מבנים המוגדרים כמסוכנים הם מבנים שאינם עומדים בתקנים ועוברים בדיקה מקצועית שקובעת מהם הליקויים. כלומר, מהנדס בניין מקצועי מטעם הרשות יוציא לאחר הבדיקה צו המעיד על הסכנה שלא יוסר עד לתיקון הליקויים. במקרים מסוימים השיפוץ יוכל להיעשות במסגרת פינוי בינוי או תוכניות כמו תמ"א 38 והתחדשות עירונית. למידע נוסף פנו לאתר החברה למבנים מסוכנים.

ההגדרה של מבנים מסוכנים

אלו ליקויים נחשבים למסוכנים ומהן הסיבות לכך?

ליקויים במבנה יהיו קשורים בדרך כלל לאי עמידות בתקני הבנייה. למשל, שלד של מבנה עם סדקים מאוד משמעותיים, יסודות סדוקים כתוצאה מהתיישנות או רטיבות, מבנים שנהרסו כתוצאה משריפה, רעידת אדמה, אריחים חיצוניים רופפים או מוטות ברזל חשופים העלולים להזיק לעוברי אורח, עבודה רשלנית של קבלן הבניין ואף עייפות החומר כתוצאה מתנאי מזג אוויר.

 

כיצד מזהים בעיות בנייה מסוכנות?

כאמור, זיהוי של בעיות בנייה מסוכנות הינו תהליך רשמי שנעשה ע"י מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית. הוא נשלח רק לאחר שמתעורר חשד לחריגות במבנה או לאי עמידה בתקנים והוא יאשר או ישלול את הבעיות. לעיתים הוא יזהה ליקויים הדורשים פינוי מהבניין ולעיתים ליקויים שניתן לתקן מבלי להתפנות.

יחד עם זאת, גם אנשים מן היישוב יכולים לזהות מתי המבנה מסוכן. לדוגמה, תיקונים קוסמטיים שמסתירים ליקויים עמוקים יותר, תוספות בנייה כמו חדר נוסף או מרפסת שנעשו בצורה לא חוקית וגרמו לליקויים, שקיעה של מרצפות, קירות תומכים שעומדים לקרוס וכד'.

כיצד מזהים בעיות בנייה מסוכנות

חוות דעת נוספת

לאחר שמהנדס הרשות המקומית קבע שישנם ליקויים מסוכנים במבנה, הדיירים יכולים להביא חוות דעת נוספת ממהנדס בניין מקצועי מטעמם כדי להתמקד בפתרונות. הפתרונות חייבים להיות מהירים מרגע שהוצא צו מבנה מסוכן כדי להימנע מתביעה משפטית של הרשות המקומית או מקנסות.

 

מבנה מסוכן – מי אחראי על השיפוץ?

כאשר מקבלים מהרשות המקומית צו על מבנה מסוכן האחריות לתקן את הליקויים היא של דיירי הבניין. כלומר, הם אלו שיישאו בעלויות, אלא אם מדובר על מבנים המיועדים להריסה כמו בתמ"א 38 או פינוי בינוי.

 

שיטות בנייה לקויות

ישנם מקרים רבים שיכולים להיגמר רע מאוד, כדוגמת אסון ורסאי, למרות שהתריעו על הליקויים והוציאו צו למבנה מסוכן. באותו מקרה שיטת הבנייה הייתה בעייתית. מדובר על שיטת הפל קל בה נבנו עוד מבנים בארץ כמו בתי כנסת, מרכזי קניות, מלונות, משרדים ובתים פרטיים באותה שיטה ולאחר האסון נדרשו להיבדק לעבור שיפוץ מסיבי. לסיכום, ככל שמזהים מוקדם יותר בעיות בנייה מסוכנות ומטפלים בהן, מונעים הליכים משפטיים ואסונות.

הערכת סיכונים מבניים כיצד המזהים בעיות בנייה מסוכנות

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו