דברים שחובה לדעת לפני שמציבים מצבה

מפגש עם הצבת מצבה הוא בהכרח מפגש קשה ורגיש אשר פוגש כל אדם ברגעיו הקשים.

עם זאת, הצבת מצבה הינה תהליך אשר ההקפדה והדיוק בו הכרחיים.

על מנת להקל בתהליך זה, אספנו לכם את הדברים החשובים ביותר אשר תצטרכו לדעת לפני שניגשים לתהליך.

 

מהיכן עליכם מתחילים?

הצעד הראשון שעליכם לעשות הינו יצירת קשר עם חברת קדישא.

חברת קדישא הינה הארגון אשר אחראי לכל לצורכי המת ולקבורתו על פי ההלכה בקהילות יהודיות.  הם מבצעים תהליך טהרת המת , אחראים לסדר הלוויה, הכנת הבור לקבר ולקבורת המת בו. פניה לחברת קדישא הינה השלב הראשון בכל טקס הקבורה.

 

מדוע ישנו צורך במצבה?

לאחר סיום השלב הראשון בו סיימנו את תהליך יצירת הקשר עם חברת הקדישא, יש ליצור קשר עם חברת עיצוב מצבות.

אמנם יצירת מצבה הינו תהליך לא פשוט מהיבט נפשי, אך המשמעות מאחורי הצבת מצבה הינה גדולה פי כמה. הצבת מצבה, הינה מעבר למצווה או נורמה חברתית. המשמעות העמוקה של הצבת המצבה הינה זיכרון והנצחת הנפטר. על המצבה לרוב כתובים שמות ההורים של הנפטר, שמו של הנפטר בעצמו, תאריך לידה ופטירה. אך מעבר לכך, כתובות מספר מילים על הנפטר, אשר מקבצות בתוכן את מקצת האישיות של הנפטר. זיכרון הנפטר והנצחתו בעזרת מצבה חשובות למשפחה ולנפטר כאחד.

 

עיצוב המצבה ויצירתה

תהליך עיצוב ויצירת המצבה נעשה בשיתוף המשפחה עם חברת יצירת המצבות וקבלני מצבות. לרוב, תוכלו למצוא חברות ליצירת מצבות בבתי הקברות המרכזיים, וכן גם חברות פרטיות שניתן למצוא באינטרנט. בין אם תבחרו בחברה פרטית או בחברה הממוקמת בבתי הקברות, תצטרכו לעשות תהליך יחד איתם. תהליך יצירת המצבה מתחיל מחשיבה והחלטה על מצבה אשר תנציח את הנפטר בדרך הטובה ביותר.

 

טקס הקבורה והנחת המצבה

את טקס הקבורה לרוב מבצעים באותו היום או יום למחרת הפטירה, אולם את המצבה מניחים כשלושים ימים ממועד הפטירה. הנחת המצבה תלויה בחלקת הקבר בה נטמן הנפטר, ישנם מצבות אשר מונחות בצורה אנכית, כאלו המונחות בצורה אופקית, וגם כאלו אשר נטמעות בקיר, במקרה שבו מקום הקבורה הינו מבנה אבן בעל מספר קומות.

 

אחידות המצבות ודרישות בתי הקברות

ייתכנו בתי קברות מסוימים אשר ידרשו לשמור על אחידות המצבות ולכן תידרשו למצבה בגודל מסויים. עם זאת, בחירת גוון המצבה, כיתוב המצבה והדפסת תמונה של הנפטר על המצבה נמצאת תחת החלטת המשפחה. כך תוכלו להנציח את יקיר ליבכם בדרך המתאימה ביותר עבורכם ועבורו, תוך שמירה וכיבוד דרישות בית הקברות.

 

מצבות חיילים

במקרה והנכם קוברים את יקירכם אשר איבד את חייו במהלך פעילות צבאית או שמא היה חלק מן המערכת הצבאית, דעו שינה מצבה אחידה לכלל החיילים והחיילות בצה"ל וכי יש לשמור על אחידות העיצוב. עם זאת, כמובן שתוכלו להחליט על הכיתוב אשר יהיה חרוט על המצבה.

 

בית קברות

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו