למה חשוב למגן מכונות בתוך מפעל

לצערנו הרב, תאונות עבודה הן מושג שאנחנו שומעים יותר ויותר בתקופות האחרונות.

כך גם עלו כמות הנפגעים וההרוגים כתוצאה מתאונות עבודה.

אחת הדרכים העיקריות להקטין את הסיכונים לתאונות עבודה קטלניות הינו מיגון נכון של העובדים ושל המכונות במפעל.

 

קצת סטטיסטיקה

שמענו מספר רב של פעמיים על עובדי בנייה שנפגעו או נהרגו, אך תחום עובדי המפעלים והתעשייה אינו מוכר ורבים לא מודעים לסכנות ולכמות ההרוגים והנפגעים כתוצאה מרשלנות וחוסר מיגון. בשנת 2020 נהרגו 12 אנשים בתאונות קטלניות שהתרחשו במפעלים שונים. הנתונים על תאונות בכללי אינם ברורים וככל הנראה ישנן תאונות רבות שאינן מדווחות כלל.

 

מציל חיים

מיגון מכונות נכון ויעיל הוא הדרך מספר אחת לשמור על חייהם ובריאותם של העובדים שלכם. בתחום מיגון המכונות קיימים אביזרים רבים ושונים כשהעיקרון שלהם הוא הפרדה בין אם במרחב ובין אם בזמן בין העובד לחלקים המסוכנים של המכונה.

הסכנות מהמכונות משתנות לפי סוג המכונות ואופי העבודה. אך בדרך כלל במכונות תקינות ועובדות הסכנות מגיעות מאזורים חדים, מאזור המנוע ומרסיסי חומר אשר יכולים להתיז על העובד.

 

החוק

הסיבה השנייה למגן מכונות בתוך המפעל הינה לשון החוק. על פי החוק בישראל על כל מפעל לפעול למיגון מלא של העובדים והמכשור בו הם משתמשים, כך שגם העובד הרשלן ביותר יוכל להימנע מפציעה ואחת כמה וכמה מתאונה קטלנית.

החוק עצמו מגדיר גם את סוגי ההגנות, התקנים והענישה למי שאינו עומד בתקנים. אך בעניי, הפחד מעונש אינו אמור להוות את המוטיבציה של מנהלי המפעלים למגן את המכונות שלהם אלא דווקא חיי העובדים שלהם הם אלו שצריכים להיות לנגד עיניהם בכל עת. זכרו, חוקים אלו נכתבו בדם.

 

כיצד ניתן למגן את המכונות שלנו?

בתוך רשימת המיגונים הקיימים ניתן למצוא מגנים המרחיקים את העובד מהמכונה כמו עמודים, דלתות ופנלים. כמו כן קיימים מיגונים אוטומטים אשר נכבים או נסגרים בעת תקלה או בזמן שהמכונה עובדת.

כמובן שגם קיימים מיגונים המגיעים כבר על גבי המכשיר עצמו, כמו סגירה הרמטית של אזורי המנוע או בנייה של המכשיר כך שגלגלי השיניים לא נמצאות בהישג יד של העובדים.

 

גם הפינות חשובות

כולנו מכירים את הרגע הזה שהזרת שלנו נתקעה בפינת המיטה. אז תתארו לעצמכם פגיעה שנגרמת מפינה של מכשור כבד. פגיעה כזו יכולה לקרות לאדם עצמו או לרכב הנוסע בשטח במפעל. במיוחד לצורך הזה קיים מגן פינות. מדובר בפריט פשוט וגאוני אשר מגיע בגדלים שונים, הוא קל להתקנה ולחיתוך לגודל הרצוי.

בדרך כלל הוא מגיע עם מחזירי אור וצבעים בוהקים, מה שמאפשר לעובד לראות את מגני הפינות בצורה טובה יותר וכך להימנע מפגיעה בעצמו ובציוד.

 

שער

אז מה היה לנו בעמוד זה?
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו