אוטיזם היא אומנם מילה עם משמעות ברורה, אך הידע בתחום וההבדלים השונים בין מצבים שונים של ילדים בעלי אוטיזם גדולים כל כך. בין היתר, ישנם הבדלים בין סוגי תפקוד שונים באוטיזם. מכיוון שמדובר על ספקטרום רחב של שונות נוירולוגית, המצב של אדם מסוים הלוקה באוטיזם יהיה שונה ככל הנראה מהמצב של אדם אחר. במאמר הבא נסביר את סוגי התפקוד השונים באוטיזם.
אוטיזם וסוגי תפקוד
לפני שמבינים מהם סוגי התפקוד השונים שיש לאנשים בעלי אוטיזם, מוטב להבין לעומק קודם כל מהו בכלל אוטיזם. אוטיזם מוגדר כשונות נוירולוגית מולדת. השונות הנוירולוגית של אדם שנולד עם אוטיזם תבוא לידי ביטוי גם מבחינה פיזית וגם מבחינה שכלית. אוטיזם יכול להשפיע על היכולת לתקשר עם הסביבה, לבצע פעולות באופן עצמאי ועל היכולת ליצור קשרים חברתיים.
ישנם הבדלים שונים בין סוגי אוטיזם מסוימים. רצף האוטיזם הוא רחב ומגוון. האוטיזם יכול להגיע לידי ביטוי בצורות שונות בין אנשים שונים. לכן, אדם בעל אוטיזם מסווג לרוב לרמת תפקוד כלשהי. נהוג לחלק את רמות התפקוד לשלוש: גבוהה, בינונית ונמוכה. לפי רמות התפקוד הללו ניתן להבין מהו המצב של אותו אדם מבחינה פיזית ושכלית, מה הוא מסוגל לעשות ומה ולא ובאילו פעולות הוא יצטרך סיוע.
תפקוד גבוה
תפקוד גבוה הוא המצב הקל יותר כביכול של אוטיזם. אדם שבעל אוטיזם יהיה ברמת תפקוד גבוהה כאשר מאפייני האוטיזם יבואו לידי ביטוי בצורה שולית. הוא עשוי למשל להתקשות ביצירת קשרים חברתיים ובתקשורת, אך אלו יהיו ניתנים לגישור. בנוסף, הוא מסוגל להתנהל באופן עצמאי ולהשתלב במסגרות שונות, כמו לימודים רגילים ושירות צבאי. תסמונת האספרגר היא דוגמא לאוטיזם ברמת תפקוד גבוהה.
תפקוד בינוני
באוטיזם בתפקוד בינוני, מאפייני האוטיזם יבואו לידי ביטוי בצורה ברורה יותר שתצריך השגחה וסיוע גדולים יותר. במצבים הללו, האדם בעל האוטיזם יתקשה להבין סיטואציות חברתיות פשוטות, את המצב הסביבתי בו הוא נמצא וציפייה שיש ממנו. במצבים הללו, התקשורת עשויה להיות לא ברורה ולא מובנת, או שהאדם עם האוטיזם יימנע מיצירת תקשורת.
תפקוד נמוך
אוטיזם בתפקוד נמוך הוא כבר מצב המצריך השגחה צמודה. אוטיזם בתפקוד נמוך יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר עצמאות מוחלט וחוסר יכולת לתקשר עם הסביבה. הסיוע יצטרך לתת מענה על בין היתר על ביצוע פעולות בסיסיות, גם בגילאים מאוחרים.
כיצד זה בא לידי ביטוי בחברה?
רמות התפקוד השונות באות לידי ביטוי בחברה במסגרות השונות ובזכויות שונות שניתנות לאנשים בעלי אוטיזם או להורים שלהם. למשל, מי שבעל תפקוד גבוה יכול להשתלב במסגרת חינוך רגילה, בעוד שבעלי אוטיזם בתפקוד בינוני ונמוך ישתלבו במסגרות חינוך מיוחד, שמותאמות לצרכים השונים שלהם וכוללות בין היתר טיפול רגשי וחוגים.